وال استریت ژورنال: ایران برای حمله به نیروهای آمریکایی برنامه‌ریزی کرده است

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۸

-منابع اطلاعاتی آمریکا می‎گویند جمهوری اسلامی با متحدان خود (شبه‌نظامیان وابسته به رژیم ایران) برای حملاتی در تنگه باب المندب و خلیج فارس برنامه‎ریزی کرده است.
– سازمان‌های اطلاعاتی «تهدیدهای متعدد و جدی» از سوی ایران و نیروهای متحدش را در درجه اول علیه نیروهای آمریکایی در عراق رصد کرده‌اند.
-تنش‎های لفظی و افزایش احتمال وقوع درگیری نظامی در خاورمیانه به افزایش قیمت ارز و سقوط بورس در ایران منجر شده است.

وال استریت ژورنال، دوشنبه ۶ مه (۱۶ اردیبهشت) نوشت، طبق اطلاعاتی که هفته گذشته درباره تحرک اخیر آمریکا علیه ایران از واشنگتن به دست آورده، رژیم ایران برای هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه برنامه‌ریزی کرده است.
کیهان چاپ لندن:

طبق این گزارش جمهوری اسلامی با متحدان خود، برای حملاتی در تنگه باب المندب (دریای سرخ) نیز برنامه‌ریزی کرده است.

منابع اطلاعاتی آمریکا احتمال می‎دهند اقدام حکومت ایران شامل حملاتی تحریک‌آمیز و تنش‌آفرین با هواپیماهای بدون سرنشین در منطقه خلیج فارس باشد.

همچنین سه مقام مسئول آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود، دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند سازمان‌های اطلاعاتی «تهدیدهایی متعدد و جدی» از سوی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای متحدش را در درجه اول علیه نیروهای آمریکایی در عراق رصد کرده‌اند.

آنها همچنین گفتند نگرانی‌هایی برای نیروهای آمریکایی در سوریه و دریاهای مجاور نیز وجود دارد.

یکی از این مقامات گفت، گزارش‌های اطلاعاتی بسیار مشخص بود به گونه‌ای که جزییاتی از مکان‌های حملات احتمالی علیه نیروهای آمریکایی و بازه زمانی انجام این حملات نیز ارائه شده است. او افزود که تهدیدها، تنها علیه نیروهای آمریکایی در عراق نیست بلکه نیروهایی که در حال رفت و آمد به منطقه هستند نیز در معرض تهدید قرار دارند.

آمریکا در پاسخ به آنچه «علائم دردسرساز» و «تنش‌آفرین» خوانده ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و یک نیروی ویژه بمب‌افکن را برای فرماندهی مرکزی به خلیج فارس اعزام کرده است.

ابزار رژیم ایران برای تهدید نظامی منافع آمریکا و متحدانش در منطقه فقط شبه‌نظامیان هستند که می‌توانند به عملیات ایذایی و تروریستی دست بزنند. چنانکه اخیراً با افزایش فشارهای اقتصادی و افزایش تحریم‎های آمریکا، بیش از ۶۵۰ راکت از غزه توسط گروه‎های فلسطینی تحت حمایت جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل شلیک شد و آنها تهدید کردند که «این تازه شروع کار است»! در حالی که در ماه‌های گذشته آرامش نسبی در آن منطقه برقرار بوده است.

پاتریک شنهن سرپرست وزارت دفاع آمریکا از تهران خواسته دست از هرگونه اقدام تحریک‌آمیز بردارد و هشدار داده «ما رژیم ایران را مسئول هر نوع حمله- اعم از حمله شبه‌نظامیان حزب‎الله و حشدالشعبی- به نیروهای آمریکایی یا منافع خود می‌دانیم.»

در روزهای اخیر جنبش «النجبا» از گروه‎های «مقاومت» تحت حمایت سپاه نیز نظامیان آمریکایی مستقر در مرز عراق و سوریه را تهدید به حمله کرده است.

همچنین شهر «ینبع» واقع در شمال غربی عربستان هدف موشک‌های انصارالله یمن قرار گرفته است. این شهر از بنادر مهم عربستان است و در ساحل دریای سرخ واقع شده و پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی شرکت نفتی آرامکو در این بندر قرار دارد.

در ایران برخی از مقام‌ها معتقدند آمریکا قصد درگیری نظامی با ایران را ندارد و برنامه‎های دیگری در حوزه جنگ نرم در سر دارد. سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل در همین ارتباط گفته «هدف از تهدیدات غیرنظامی دشمن، ناتوان‎سازی‎، ایجاد درگیری مردم با حکومت و ایجاد فشار بر حکومت‏‌ها است». امیر حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی هم در اظهار نظری تاکید کرده، دشمنان دائماً با جنگ نرم و عملیات روانی به دنبال تضعیف روحیه ملی و خود باوری جوانان هستند. محمدجواد ظریف اما در سخنانی احتمال وقوع یک «جنگ تصادفی» با آمریکا را داده بود!

تنش‎های لفظی و افزایش احتمال وقوع درگیری نظامی در خاورمیانه به افزایش قیمت ارز و سقوط بورس در ایران منجر شده است.