دونالد ترامپ: مایلم ایرانی‌ها با من تماس بگیرند

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۰

رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت گفت که «ایرانی‌ها بسیار تهدیدآمیز» بوده‌اند و در عین حال گفت که آماده مذاکره با تهران است.

اظهارات دونالد ترامپ یک روز پس از صدور فرمان اجرایی‌اش صورت می‌گیرد که صنایع فلزی و معدنی ایران را تحریم کرد و در عین حال گفته بود که «چشم به راه روزی هستم که با رهبران ایران ملاقات کنم تا به یک توافق برسیم و -خیلی مهمتر- گام‌هایی برداریم تا به ایران آینده‌ای بدهیم که شایسته آن است».

رئیس‌جمهوری آمریکا درباره ایران به خبرنگاران در کاخ سفید گفت: «از زمانی که من از برجام خارج شدم اقتصاد آنها وضع افتضاحی پیدا کرده. تورمی دارند که آن‌طور که من شنیده‌ام بسیار بالاست. آخر هر هفته شورش دارند و حتی در طول هفته».

آقای ترامپ گفت: «کاری که آنها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند، و با هم بنشینیم. ما می‌توانیم به توافق برسیم، یک توافق منصفانه، فقط می‌خواهیم سلاح هسته‌ای نداشته باشند. درخواست زیادی نیست، ما نمی‌خواهیم به ایران صدمه بزنیم. و کمک می‌کنیم که به وضع عالی برگردند».

وی تاکید کرد:‌ «من می‌خواهم آنها قوی و با عظمت باشند. اقتصاد قدرتمندی داشته باشند».

آقای ترامپ افزود: «آنها باید تماس بگیرند. اگر این کار را بکنند، ما آماده مذاکره هستیم».

وی با این حال مدعی شد که جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا با رهبران ایران در تماس است و به آنها گفته که این کار را نکنند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت: «جان کری زیاد با آنها حرف می‌زند و به آنها گفته که تماس نگیرند».

وی اقای کری را متهم کرد که «جلسات و تماس‌های تلفنی زیادی» با رهبران ایران دارد «و به آنها می‌گوید که چکار کنند. این نقض کامل قانون لوگان است».

بر اساس قانون لوگان که در سال ۱۷۹۹ تصویب شده است اگر افراد غیرمسئول با دولت‌های خارجی که با آمریکا اختلاف دارند مذاکره کنند مجرم شناخته می‌شوند.

رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد که جان کری باید به این دلیل تحت تعقیب قرار گیرد.

این در حالی است که یک سخنگوی جان کری اظهارات دونالد ترامپ را رد کرده است.

این سخنگو گفته است، او درباره واقعیت‌ها و قانون اشتباه می‌کند، او در مورد چگونگی استفاده از دیپلماسی برای حفظ امنیت آمریکایی‌ها اشتباه می‌کند. ما امیدواریم رئیس جمهوری به دنبال حل مسائل سیاست خارجی باشد نه به دنبال حمله به مقام‌های دولت گذشته.

اعزام ناو هواپیمابر به خلیج فارس

آقای ترامپ در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایالات متحده برای این ناو هواپیمابر را به خلیج فارس فرستاد چون ایرانی‌ها «بسیار تهدیدآمیز بودند و ناچاریم که برای این کشور و سایر نقاط امنیت بالایی داشته باشیم».

اشاره وی به اعزام ناو آبراهام لینکلن است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، یکشنبه هفته جاری خبر آن را اعلام کرد. وی هدف از این اقدام را فرستادن پیامی «روشن و عاری از سوءتفاهم» به ایران عنوان کرده بود.

ناو آبراهام لینکلن روز پنجشنبه از کانال سوئز عبور کرد.

آقای ترامپ حاضر نشد تا درباره علل اعزام این ناو توضیح داد و فقط به بیان این نکته اکتفا کرد که «ما اطلاعاتی داریم که قابل گفتن نیست».

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان پیشتر در گزارشی اختصاصی از پنتاگون خبر داد که «جابه‌جایی» موشک‌های کوتاه‌برد ایران از جمله دلایل اعزام نیروی آمریکایی تازه‌نفس به خلیج فارس بوده است.

از آقای ترامپ پرسیده شد آیا خطر درگیری نظامی با نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه وجود دارد؟

وی در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم می‌توان گفت که همیشه، درسته؟ نمی‌خواهم بگویم این خطر نیست، اما امیدوارم این اتفاق نیفتد. ما یکی از قوی‌ترین کشتی‌های جهان را در آنجا داریم که کاملا مسلح است اما نمی‌خواهیم مجبور شویم دست به اقدامی بزنیم».

ایالات متحده ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌های معلق شده در نتیجه این توافق را بازگرداند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اواخر اردیبهشت پارسال ۱۲ شرط را برای مذاکره با تهران و دستیابی به یک توافق بهتر که برنامه هسته‌ای، موشکی و نقش ایران در منطقه را در برگیرد اعلام کرد.

وی ۱۸ اردیبهشت امسال در بیانیه‌ای به مناسبت خروج آمریکا از برجام، ضمن تاکید بر شروط یاد شده گفت تا زمانی که «رفتار مخرب» مقام‌های ایران تغییر نکند، فشار حداکثری آمریکا ادامه می‌یابد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس، رویترز، فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر