امامان جمعه در ایران: دشمن در برابر جمهوری اسلامی آرایش جنگی گرفته است

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۰

یک روز پس از پیشنهاد دوباره دونالد ترامپ برای مذاکره با جمهوری اسلامی، امامان جمعه در شهرهای مختلف ایران در اظهاراتی هماهنگ، از کاهش تعهدات برجامی ایران حمایت کردند و با تکرار گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی ادعا کردند که آمریکا در برابر جمهوری اسلامی «آرایش جنگی» گرفته است.

شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی روز چهارشنبه رسما خروج ایران از «برخی» تعهدات ذیل برجام را اعلام کرد و حسن روحانی نیز در نامه‌ای به سران پنج کشور عضو برجام اعلام کرده است که به دلیل «عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش» در برجام، برای ایران «راهی جز کاهش تعهداتش نیست».

محمدجواد حاج علی‌اکبری، امام جمعه تهران، با اشاره به این که این اقدامات «می‌توانست سال گذشته بعد از خروج آمریکا از برجام انجام شود» ابراز امیدواری کرد که گام‌های بعدی «با همین ادبیات و صلابت» و «بدون تأخیر» برداشته شود.

 

امام جمعه تهران همچنین با تأکید بر این که «دشمن آرایش جنگی در برابر ایرانِ اسلامی در عرصه‌های مختلف گرفته است» گفت: «اما نه در حوزه نظامی، چون عرضه‌ای در این بخش ندارند.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چهارشنبه گذشته یازدهم اردیبهشت نسبت به آن چه «آرایش جنگی دشمن» خواند هشدار داده و گفته بود که دشمن «علی‌الظاهر در زمینه نظامی آرایش جنگی ندارد».

امام جمعه تهران در خطبه‌های ۲۰ اردیبهشت همچنین واکنش اروپا به تصمیم اخیر ایران را «نامتعارف و عصبی» خواند و از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با توصیفاتی همچون «دیو سرگردان عربده‌کش»، «کم‌خرد» و «عجیب و غریب» یاد کرد.

علم‌الهدی: غنی‌سازی ۲۰ درصد را برگردانید

سایر امامان جمعه ایران نیز به طور هماهنگ به موضوع «آرایش جنگی» پرداختند و از تصمیم اخیر جمهوری اسلامی در کاهش تعهدات در ذیل برجام حمایت کردند.

با این حال احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، ضمن انتقاد از دولت حسن روحانی، از مسئولان اجرایی خواست که «آرایش جنگی» داشته باشند و صراحتا خواستار بازگشت به دوران پیشابرجام شد.

علم‌الهدی در خطبه‌های ۲۰ اردیبهشت مشهد بدون نام بردن از حسن روحانی گفت: برخلاف هشدارهای رهبر جمهوری اسلامی درباره عدم اطمینان به آمریکا و غربی‌ها «یک برجامی را شما تصویب کردید» و «خسارت به مملکت و ضربه‌های سنگین بر فناوری هسته‌ای ما وارد شد».

امام جمعه مشهد همچنین با تأکید بر این که «اگر نمی‌توانید، از مسئولیت کنار بروید» صراحتا از دولت خواست که «لااقل محکم بایستید و غنی‌سازی ۲۰ درصد را بازگردانید و آب‌سنگین اراک را راه بیندازید».

توافق هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی غنی‌سازی اورانیوم بیش از ۳.۶۷ درصد را برای جمهوری اسلامی ممنوع کرده و آژانس انرژی اتمی نیز مسئول نظرات و راستی‌آزمایی آن است.

راه‌پیمایی در تهران با شعار «تحریم اثر ندارد»

رسانه‌های ایران گزارش داده‌اند پس از نماز جمعه تهران یک راه‌پیمایی در خیابان اطراف دانشگاه تهران برگزار شد که هدف از آن «حمایت قاطع از بیانیه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر مقابله به مثل حداقلی در برابر نقض عهد و بدقولی‌های طرفین مذاکره برجام» ذکر شده است.

در این راهپیمایی که پرچم آمریکا به آتش کشیده شد، تظاهرکنندگان به آدمک نماد دونالد ترامپ حمله کردند و شعارهایی از جمله «در عزم ملت ما تحریم اثر ندارد»، «نشانه بیداری، بیزاری از آمریکا است» و «عربده آمریکا قابل اعتنا نیست» سر دادند.

بیانیه پایانی این راه‌پیمایی نیز خواستار «اقدام جهادی در برابر آرایش جنگی دشمن» شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه با اشاره به این که تنها خواسته واشینگتن از جمهوری اسلامی آن است که «سلاح هسته‌ای نداشته باشند» گفته بود: «کاری که آنها باید بکنند این است که با من تماس بگیرند و با هم بنشینیم. می‌توانیم به توافقی منصفانه برسیم.»

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تأکید کرده بود:‌ «من می‌خواهم آنها قوی و با عظمت باشند و اقتصاد قدرتمندی داشته باشند.»

منابع: خبرگزاری‌های ایرنا، ایسنا، مهر، فارس، توئیتر و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.