«هجوم» پروانه‌های «رنگین‌بانو» به تهران و شهرهای دیگر

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۲

به‌دلیل بارش‌های هفته‌های گذشته در ایران، شمار پروانه‌ها در تهران، و برخی دیگر شهرها، به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته‌است. این پروانه‌ها از گونه «رنگین‌بانو»، و برای کشاورزی بی‌خطر هستند.

یک مقام سازمان حفاظت محیط زیست ایران به خبرگزاری ایسنا گفته افزایش بارش‌ها دلیل افزایش ناگهانی جمعیت پروانه‌ها در تهران، ورامین، قرچک و دیگر شهرها است و آن‌ها هیچ خطری برای کشاورزی ایجاد نمی‌کنند.

علیرضا نادری می‌گوید «به دلیل وقوع ترسالی و بارش‌های مناسب در هفته‌های گذشته یک موج از آن‌ها در تعدادی از استان‌ها از جمله تهران دیده شده‌اند».

آقای نادری افزوده که دوره مهاجرت این پروانه‌ها کوتاه است، هرچند گونه فعلی در تهران مهاجر به حساب نمی‌آید بلکه بومی اطراف پایتخت است.

کارشناس حشرات سازمان حفاظت محیط زیست این احتمال را مطرح کرده که اگر هوای پایتخت خیلی گرم نشود موج دیگری از پروانه‌ها بار دیگر در تهران دیده شود.

پروانه‌های «Vanessa cardui» یا «رنگین‌بانو» از رایج‌ترین پروانه‌ها در سراسر جهان به شمار می‌روند و به جز در مناطق قطبی و آمریکای جنوبی در دیگر نقاط جهان، از جمله در ارتفاعات مناطق استوایی دیده می‌شوند.

زندگی پروانه‌ها بین یک هفته تا یک سال، بسته به گونه‌ای که به آن تعلق دارند، طول می‌کشد.

«رنگین‌بانوها» که گاهی در برخی جاها با نام «پروانه‌های گل ِ خار» شناخته می‌شوند، معمولا بین یک تا دو ماه و در شرایط آب‌وهوایی خوب تا سه ماه عمر می‌کنند. این گونه پروانه در عین حال می‌تواند مسافتی طولانی را با سرعت نسبتا بالایی پرواز کند.

رادیو فردا: