ایران ۱۲۵ هزار پرستار کم دارد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۳

اصغر دالوندی رئیس سازمان نظام پرستاری ایران یکشنبه ۲۲ اردیبهشت به خبرگزاری دولتی دانشجویان (ایسنا) گفت که ایران با کمبود ۱۲۵ هزار پرستار تا سال ۱۴۰۴ روبرو است.

پیش از این نیز مقام‌های دولتی در وزارت بهداشت و درمان کمبود پرستار را بیان کرده بودند اما رقم آن را حدود ۷۰ هزار تن اعلام کردند. وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی اما بدون توجه به این مسئله، به تازگی طرح تغییر عنوان معاونت پرستاری در این وزارتخانه را در دستور کار قرار داده است.

براساس گزارش سایت پرستارنیوز، در طرح جدید معاونت پرستاری به معاونت «مراقبت و خدمات جامع سلامت» تغییر خواهد یافت. این تغییرنام بخش دیگری از طرحی است که از دو سال قبل به رغم اعتراض گسترده پرستاران تحت عنوان «پرستاران بیمارستانی» در دستور کار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفت.

وزارت بهداشت و درمان در این طرح آموزش پرستاران را به یک شرکت زیرمجموعه هیئت امنای «صرفه‌جویی ارزی» این وزارتخانه و به صورت ویژه شرکت آوا سلامت واگذار کرده است.

این شرکت در حال حاضر دانشگاه‌های علوم پزشکی ۲۰ مرکز استان قرارداد همکاری امضاء کرده است. نهادهای پرستاری این طرح را باعث ضربه به نظام پرستاری می‌دانند و خواستار متوقف کردن آن شده‌اند.