بررسی تهدیدات جمهوری اسلامی در نشست اضطراری اتحادیه اروپا؛ مایک پمپئو عازم بروکسل شد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۳

-مایک پمپئو برای حضور در بروکسل برنامه سفر خود به روسیه را یک روز به تعویق انداخته و سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سوچی دیدار و گفتگو خواهد کرد.

کیهان چاپ لندن:

وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه و همچنین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دوشنبه ۱۳ ماه مه (۲۳ اردیبهشت)، با هدف بررسی تهدیدات رژیم ایران در منطقه از جمله نقض تعهداتش در برجام یک نشست اضطراری برگزار می‎کنند.

فدریکا موگیرینی سئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ژان-ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه در نشست اتحادیه اروپا، ۱۸ مارس ۲۰۱۹

خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر به نقل از منابع آگاه نوشته مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز عازم بروکسل می‌شود تا با وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره‎ی وضعیت خاورمیانه و رفتارهای جمهوری اسلامی ایران گفتگو کند. پمپئو قرار بود دوشنبه به روسیه برود و در سوچی با ولادیمیر پوتین دیدار و گفتگو کند اما برنامه‎های خود را تغییر داده و در مسیر این سفر در بروکسل توقف خواهد داشت.

در این میان فدریکا موگرینی اعلام کرده اتحادیه اروپا همچنان بطور کامل از برجام حمایت می‎کند. او گفته، «دیشب به ما گفتند که او [مایک پمپئو] در حال برنامه‎ریزی برای تغییر برنامه سفر خود است و در بروکسل توقف می‎کند. ما امروز در این مکان دستور کاری فشرده خواهیم داشت و در طول روز بررسی می‎کنیم که چطور می‎شود ترتیب یک ملاقات را داد.»

مشاور موگرینی نیز در توییتی نوشته، «توافق اتمی ستون اصلی امنیت ماست. ما اختلافات جدی با ایران در مورد تحولات منطقه‎ای داریم ولی گفتگو بهترین راه برای پرداختن به آنهاست.»


این نشست در شرایطی برگزار می‎شود که صبح یکشنبه چهار تانکر و کشتی تجاری در آب‎های دریای عمان در نزدیکی بندر الفجیره امارات هدف خمپاره قرارگرفت و وزارت خارجه امارات اعلام کرد که این حملات عملیات خرابکاری بوده است.

ساعاتی قبل از وقوع حملات، رسانه‎‌های لبنانی و ایرانی پیشاپیش از وقوع چند انفجار مهیب در بندر الفجیره خبر داده بودند! شورای همکاری خلیج‌فارس این عملیات خرابکاری را محکوم کرده است.

برخی رسانه‎های نزدیک به سپاه پساداران و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نوشته‎اند این حملات از سوی شبه‌نظامیان انصارالله یمن صورت گرفته است. جمهوری اسلامی شبه‎نظامیان حوثی را نیز مانند حزب‎الله لبنان، حشدالشعبی عراق و حماس فلسطین جزو «محور مقاومت» دانسته و از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی می‎کند.

منابع خبری اسرائیلی نیز با ابراز نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه از احتمال وقوع درگیری نظامی خبر داده‌اند. به گزارش رادیو پیام اسرائیل، ژنرال عاموس یادلین از کارشناسان برجسته امور نظامی می‎گوید، «احتمال جنگ ضعیف است، ولی اسرائیل خود را آماده می‌کند.»