رد پای خیریه آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در فساد اقتصادی

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۵

بانک مرکزی امروز (چهارشنبه) نسبت به حواشی پیش‌آمده درباره دریافت ارز توسط مؤسسه خیریه امیرالمؤمنین واکنش نشان داد و با صدور اطلاعیه‌ای، ضمن تأیید تخصیص ارز به این خیریه، اعلام کرد این ارز نه برای واردات، بلکه برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی این خیریه از حساب ذخیره ارزی پرداخت شده است.

نام این خیریه که با محوریت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی فعالیت می‌کند، در حالی در فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی است که امور اقتصادی، جزء فعالیت این مؤسسه نیست.

روز نامه شرق در این رابطه نوشت که اطلاعیه‌ای بانک مرکزی سؤالات زیادی را درباره عملکرد پیشین این خیریه ایجاد کرد و به عبارت ساده‌تر روشن کرد خیریه امیرالمؤمنین ۱۲ سال قبل از حساب ذخیره ارزی، تسهیلات ارزی دریافت کرده و حال پس از ۱۲ سال برای بازپرداخت این تسهیلات نیز مشمول دریافت ارز دولتی شده است.
زیتون:
انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی و نیمایی توسط بانک مرکزی در روز شنبه هفته گذشته، ۱۴ اردیبهشت ماه حواشی متعددی به همراه داشت که یکی از این حواشی، حضور پررنگ یک خیریه مشهور در فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی (دلار چهارهزارو ۲۰۰ تومانی) بود.
مطابق فهرست منتشرشده توسط بانک مرکزی، مبلغی معادل ۹ میلیون دلار، ارز دولتی به شکل یورو و دلار به خیریه تعلیماتی، تحقیقاتی، علمی و دینی مکتب امیرالمؤمنین تخصیص یافته بود.
نام این خیریه که در سال ۱۳۴۹ با محوریت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی تأسیس شده است، در حالی در فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی دیده می‌شد که فعالیت اقتصادی، جزء موضوعات فعالیت این مؤسسه نبود و همین نکته واکنش‌های متعددی را در فضای مجازی به همراه داشت. واکنش‌هایی که توسط خیریه امیرالمؤمنین بی‌پاسخ نماندند.
خیر امیرالمومنین در واکنش به این حواشی‌ها با صدور اطلاعیه‌ای دریافت ارز دولتی را تکذیب کرد و متن نامه خود به رئیس بانک مرکزی را در اختیار عموم قرار داد.

بانک مرکزی در واکنش به این تکذیبیه  اطلاعیه‌ای درباره ارز پرداختی به خیریه امیرالمؤمنین صادر کرد که اگرچه تخصیص ارز دولتی به این خیریه را تأیید می‌کرد، اما حاوی اطلاعاتی بود که سؤالات پرشمار جدیدی را پدید آورد.

در اطلاعیه‌ای که توسط بانک مرکزی صادر شده، آمده است: «به اطلاع می‌رساند انتشار فهرست دریافت‌کنندگان ارز براساس اصل بسیار مهم شفافیت و برای اطلاع افکار عمومی است و بر همین اساس نیز این رویه کماکان ادامه خواهد یافت.
همچنین درخصوص مؤسسه خیریه مکتب امیرالمؤمنین که نام آن در لیست انتشاریافته توسط این بانک آمده است، یادآور می‌شود، این مؤسسه طی سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۶ نسبت به دریافت تسهیلاتی از محل حساب ذخیره ارزی اقدام کرده است و اکنون با بهره‌گیری از ماده (۲۰) قانون «رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور»بر مبنای مکانیزم و آیین‌نامه اجرایی قانون مورد اشاره نسبت به پرداخت ریال برای بازپرداخت اقساط خود اقدام کرده و عملیات حسابداری ارزی بین بانک عامل و بانک مرکزی در جهت تسویه و وصول آن با رعایت مکانیزم تخصیص، تأمین و فروش ارز انجام شده است؛ لذا مؤسسه یادشده اقدامی برای دریافت ارز به منظور واردات در سال جاری نداشته و مبالغ ذکرشده در لیست انتشاریافته این بانک صرفا برای خرید ارز بابت تسویه بخشی از تسهیلات فوق‌الذکر بوده است».

به این ترتیب مشخص شد نه تنها تخصیص ارز به خیریه امیرالمؤمنین صحت داشته است بلکه این ارز دولتی (معادل دلار چهارهزارو ۲۰۰ تومانی) برای بازپرداخت تسهیلاتی بوده است که این خیریه ۱۲ سال قبل به صورت ارزی دریافت کرده بود.