‘ایران تولید بدون محدودیت آب سنگین و غنی سازی بالاتر از سقف برجام را آغاز کرد’

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۵

سازمان انرژی اتمی ایران می گوید برنامه‌های مربوط به توقف رعایت سقف تولید اورانیوم غنی شده در تاسیسات نطنز و همچنین تولید بدون محدودیت آب سنگین در تاسیسات اراک را آغاز کرده است.

رسانه های ایران از قول سازمان انرژی اتمی این کشور گفته‌اند که این کار اجرای دستور شورای عالی امنیت ملی است است.

شورای عالی امنیت ملی ایران یک هفته پیش در سالگرد خروج آمریکا از توافق اتمی، موسوم به برجام، اعلام کرد که جمهوری اسلامی با دادن فرصتی شصت روزه به طرف های باقی‌مانده در توافق هسته ای، دیگر خود را متعهد به سقف معین شده در این توافق برای میزان غنی سازی اورانیوم و میزان آب سنگین نمی داند.
بی بی سی:

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در جلسه هیات دولت اعلام کرد که این کشور تولید مازاد بر سقف تعیین شده در برجام را از کشور خارج نخواهد کرد.

مطابق توافق برجام ایران متعهد بود که تا سقف ۳۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی شده با خلوص کم و ۱۳۰ تن آب سنگین را در داخل کشور نگه دارد و مازاد آن را به بیرون بفرستد.

ایالات متحده آمریکا به تازگی از صدور معافیت خرید اورانیوم و آب سنگین ایران از تحریم های ایالات متحده خودداری کرده است. ایران اورانیوم مازاد را به روسیه و آب سنگین اضافه تولید شده خود را به عمان منتقل می کرد.

اجرای تصمیمات شورای عالی امنیت ملی ایران با تایید آیت الله علی خامنه ای امکانپذیر است

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که انتظار دارد در شصت روز مهلتی که تعیین کرده، طرف های برجام، فروش نفت ایران و همچنین مبادلات مالی و بانکی ایران را برای دریافت پول حاصل از صادرات نفت و خرید اقلام وارداتی ایران، امکانپذیر کنند.

سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان مهلت تعیین شده از سوی ایران را رد کرده اند اما گفته اند در پی عملیاتی کردن کانال مالی بین دو طرف موسوم به اینستکس هستند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در واکنش به تصمیم ایران در کاهش برخی از تعهدات خود در برجام، گفته که در انتظار است تا رفتار عملی ایران را ارزیابی کند.

سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است “طی روزهای جاری برای آگاهی افکار عمومی از اقدامات انجام شده، برنامه‌هایی برای بازدید نمایندگان رسانه‌های گروهی از تأسیسات فعال در نطنز و اراک پیش بینی شده است”.

حسن روحانی هفته گذشته تهدید کرده بود در صورتی که مسائل مرتبط با فروش نفت و مبادلات بانکی ایران در شصت روز مهلت داده شده حل نشود، ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد اما در صورت حل این مشکل، اجرای تعهدات متوقف شده خود را از سر خواهد گرفت.

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران و از مذاکره کنندگان اتمی ایران هفته گذشته گفته بود که جمهوری اسلامی خروج گام به گام از برجام را در دستور کار دارد.