یک منبع نظامی ایران مدعی «توقف» ناو آبراهام لینکلن در دریای عرب شد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۶

خبرگزاری‌های ایران روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت به نقل از «یک مقام آگاه» در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گزارش داده‌اند که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن در دریای عرب توقف کرده و مسیر خود به سوی خلیج فارس را ادامه نداده است.

این مقام نظامی ایران که در گزارش‌ها به نام و جایگاه وی اشاره‌ نشده است، همچنین گفته که دیگر واحدهای شناور رزمی آمریکا نیز از خلیج‌فارس خارج شده و «خلیج‌فارس از همیشه خالی‌تر است».

اما از سویی روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده که ناو آبراهام لینکن و دیگر کشتی‌های جنگی همراه آن روز چهارشنبه به دریای عمان رسیده‌اند تا طبق برنامه راهی تنگه هرمز شوند. هاآرتص منبع خبر خود را اعلام نکرده است.

مقام‌های آمریکایی هنوز درباره موقعیت تازه ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن اظهارنظر نکرده‌اند.

ایالات متحده ۱۰ روز قبل از این اعلام کرده بود که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب‌افکن‌های خود را به منطقه می‌فرستد تا «پیام روشنی» به ایران داده باشد. در این فاصله گزارش‌ها حکایت از آن داشت که ناو آبراهام لینکن از کانال سوئز عبور کرده و بمب‌افکن‌های بی ۵۲ نیز در پایگاه هوایی آمریکا در قطر بر زمین نشسته‌اند.

تنش‌ها میان تهران و واشینگتن در روزهای اخیر به شدت بالا گرفته است تا جایی که گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره وقوع جنگ احتمالی میان این دو مطرح شده است. حتی روزنامه نیویورک تایمز از بررسی طرح اعزام ۱۲۰ هزار نیروی نظامی آمریکا به منطقه خبر داد، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، این گزارش را دروغ خواند. در عین حال مقامات دو کشور اطمینان داده‌اند که هیچ کدام قصد جنگ ندارند.

خبرگزاری ایسنا در ادامه گزارش خود از قول این «منبع نظامی» نوشته که بحث بر سر اعزام ناو آبراهام لینکلن و نیروی نظامی آمریکا به منطقه «عملیات روانی دشمن برای تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی داخلی و خارجی است».

وی افزوده که تحرکات نظامی آمریکا در منطقه صرفا «برای حفظ و ایمن‌سازی واحدهای خود است و… وضعیت واحدهای زمینی، دریایی و هوایی ارتش آمریکا گویای این واقعیت است که آنها در حالت تدافعی و حفظ نیروهای خود از خطرات احتمالی قرار دارند».

ایالات متحده می‌گوید که متوجه تهدیداتی از جانب ایران و نیروهای وابسته به آن علیه منافع واشینگتن در منطقه شده است. در این راستا دولت ترامپ هشدار داده که اگر ایران دست به اقدامی بزند به شدت با آن مقابله خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا، رادیو فردا/ س.ن/ ک.ر