علی ربیعی سخنگوی دولت روحانی شد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۳

علی ربیعی، وزیر پیشین کار ایران که از سوی مجلس از این سمت برکنار شده بود، به عنوان سخنگوی دولت و دستیار ارتباطات اجتماعی حسن روحانی انتخاب شد. دولت روحانی پس از استعفای نوبخت از سخنگویی دولت، نزدیک به یک سال سخنگو نداشت.

علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و امور اجتماعی ایران که حدود ده ماه پیش از سوی مجلس شورای اسلامی استیضاح و از این سمت برکنار شده بود، امروز جمعه سوم خرداد (۲۴ ماه مه) به عنوان سخنگوی دولت حسن روحانی و دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری انتخاب شد.

دولت دوازدهم بدین ترتیب پس از حدود یک سال صاحب سخنگو می‌شود. محمدباقر نوبخت، سخنگوی پیشین دولت روحانی، کمتر از یک سال پیش از سخنگویی دولت استعفا کرده بود.

دویچه وله:

علی ربیعی، سخنگوی کنونی دولت نیز ۱۷ مردادماه سال گذشته در مجلس ایران برای سومین بار در کمتر از یک سال مورد استیضاح قرار گرفت و توسط مجلس برکنار شد. او با اتهام‌هایی همچون ظلم به جامعه کارگری، عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی، معوق نگاه داشتن طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، بی‌توجهی به بیکاری و افسردگی جوانان و فروپاشی نظام تامین اجتماعی روبه‌رو بود.

ربیعی همچنین از سوی برخی از استیضاح‌کنندگان متهم شده بود که به جای انجام وظایف خود در وزارت کار “به لابیگری” پرداخته و برای جلوگیری از استیضاح نیز قصد “معامله” با نمایندگان را داشته است.

علی ربیعی که به گزارش ایسنا “روابط گسترده‌ای با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران نسل‌های مختلف دارد”، از سیاستمداران اصلاح‌طلب ایران محسوب می‌شود. او مشاور محمد خاتمی، رئیس جمهوری دولت موسوم به اصلاحات، در امور اجتماعی بوده است.

سخنگوی کنونی دولت روحانی از سوابق پررنگ امنیتی نیز بهره‌مند است. عضویت در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاونت وزارت اطلاعات در دوران وزارت محمد ری‌شهری و علی فلاحیان و نیز مسئولیت اجرایی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران، از جمله فعالیت‌های اطلاعاتی امنیتی ربیعی بوده‌اند.

علی ربیعی از اعضای شورای مرکزی خانه کارگر است و از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه “کار و کارگر” بوده است.

محمدباقر نوبخت نهم مردادماه سال گذشته (۱۳۹۷) اعلام کرده بود که “به‌دلیل شرایط جدید” و برای به کارگیری “همه توان خود” در جهت “کمک” به روحانی در “حوزه برنامه و بودجه” از سخنگویی دولت استعفا کرده و استعفای او با موافقت رئیس جمهوری ایران نیز روبه‌رو شده است.

نوبخت که علاوه بر پست دولتی خود دبیرکلی حزب اعتدال و توسعه را نیز برعهده دارد، یک هفته پیش از کناره‌گیری از سخنگویی دولت نیز گفته بود که استعفای خود از سمت ریاست سازمان برنامه و بودجه را نیز تقدیم کرده، اما روحانی با آن مخالفت کرده است.