جزیره‌هایی به نام مدارس “لاکچری” در دریایی از فقر عمومی

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۶

یک نماینده مجلس از شهریه‌ نجومی مدارس “لاکچری” تهران انتفاد کرده و از هزینه‌های بالایی سخن گفته که در این مدارس برای خدمات ویژه‌ از جمله سفرهای اروپایی از خانواده‌ها گرفته می‌شود. رئیس مجلس خواستار پیگیری شده است.

علیرضا سلیمی، نماینده مجلس در جلسه علنی روز یکشنه ۵ خرداد (۲۶ مه) مجلس شورای اسلامی نسبت به مدارس غیر دولتی گران‌قیمت یا “لاکچری” در سطح شهر تهران تذکر شفاهی داده و به هزینه‌های سرسام‌‌آوری اشاره کرده که خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان‌شان به این مدارس می‌‌پردازند.

خبرگزاری مهر به نقل از او نوشته است: «در این مدارس ۸۰ میلیون تومان از خانواده‌ها دریافت کرده‌اند و دانش آموزان را به کشورهای سوئد و فرانسه برده‌اند.» او ایراد گرفته است که چرا «در شرایطی که بخش قابل توجهی از جامعه در فشار اقتصادی به سر می‌برند» چنین مدارسی در تهران فعالیت می‌کنند.
دویچه وله:

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز از کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواسته است که موضوع مدارس لاکچری در تهران را پیگیری کند.

این مدارس چه امکاناتی در اختیار دانش‌آموزان خود قرار می‌دهند؟

خبرگزاری ایسنا در گزارش مبسوطی که روز شنبه چهارم خرداد (۲۵ مه) منتشر کرده، تحقیقی میدانی درباره این مدارس کرده است. این رسانه به گفته‌های مجتبی زینی‌وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی رجوع داده که گفته است: «حداکثر شهریه برای مدارس ابتدایی شهر تهران نه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، دبیرستان‌های دوره اول متوسطه حداکثر ۱۱ میلیون تومان و برای دبیرستان‌های دوره دوم متوسطه به غیر از پایه دوازدهم حداکثر ۱۵ میلیون تومان» است.

این مبلغی پایه‌ایست که شامل بسیاری خدمات جانبی نمی‌شود و بسته به درجه‌بندی مدارس غیرانتفاعی بسیار متفاوت است. در این گزارش آمده است که بر اساس الگوی مصوب وزارت آموزش و پرورش شهریه پایه شامل سرویس، غذا و لباس دانش‌آموزان نمی‌شود و هزینه برنامه‌های جانبی مدارس ۳ تا ۴ میلیون تومان به شهریه مصوب آموزش و پرورش اضافه می‌کند که خیلی‌ها در شرایط فعلی اقتصادی قادر به پرداخت آن نیستند.

البته این مخارج جانبی‌ در مدارس به شدت “لاکچری” شامل خیلی چیزها، از جمله سفرهای خارجی می‌شوند که گاه چند برابر اصل شهریه‌ است.

گزارش به رتبه‌بندی مدارس پرداخته و تاکید کرده که مدارس درجه یک «با قدرت و ثروت تأسیس شده‌اند. مدارسی که ورود به آنها برای هر دانش‌آموزی دست یافتنی نیست و حتی آموزش‌وپرورش نیز برای نظارت بر فعالیت آنها قدرت چندانی ندارد.»

این مدارس مقاطع مختلفی را از مهد کودک تا دبیرستان ارائه می‌دهند و شهریه‌ای بین ۱۵ میلیون تومان تا ۲۳ میلیون تومان دریافت می‌کنند. برنامه‌‌‌های اجباری و خدمات این مدارس نیز با سایر مدارس تفاوت چشمگیر دارد. از اجبار برای یادگیری یک موسیقی به شکل تخصصی تا «زبان دوم خارجی، یک ورزش تخصصی، شنا، یوگا، زومبا، آموزش کامپیوتر» و غیره.

شرکت در اردوهای ویژه این مدارس نیز با پرداخت دهها میلیون تومان همراه است؛ مثلا پرداخت حدود ۵۰ میلیون تومان برای سفر فرانسه یا ۳۰ میلیون برای سفر سوئد که برخی خانواده‌ها به ‌آن‌ها اشاره کرده‌اند.

در شرایطی که گرانی و تورم سطح زندگی عموم مردم در ایران را به شدت پایین ‌آورده و برخی برای تهیه شام شب با مشکل روبرو هستند، این گروه از خانواده‌ها بنا بر گزارش هیچ مشکلی با پرداخت هزینه‌هایی سرسام‌آور ندارند.

گزارش به مدارس درجه دو و سه غیرانتفاعی هم پرداخته که خدمات کم‌تری می‌دهند و هم‌زمان شهریه پایین‌تری می‌گیرند. اما همان‌ها هم گاه تا ۱۸ میلیون تومان برای دوره دبیرستان به عنوان شهریه پایه باید پرداخت کنند. هزینه‌ای که شامل خدمات جانبی مانند کلاس‌های فوق‌برنامه نمی‌شود.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش گفته است که تیم‌های نظارتی مشترک با ادارات آموزش و پرورش در مناطق مختلف تهران مستقر می‌شوند. اما روشن نیست که این تیم‌ها چگونه می‌خواهند جلوی انواع روش‌های دریافت هزینه تحصیل از خانواده‌ها را بگیرند. از این گذشته مادام که “گروهی امکان پول پارو کردن دارند”، با کدام قانون می‌توان جلوی ادامه این روند را از آنها گرفت.

یک مقایسه میان امکانات و خدمات آموزشی ویژه‌ای که این گروه از مدارس در اختیار دانش‌آموزان خانواده‌های “لاکچری” جامعه قرار می‌دهند با وضع اسفبار مدارس دولتی، عمق فاجعه را نشان می‌دهد. “فاجعه‌ای” که به تهران محدود نیست و هرچه از پایتخت دورتر می‌شوند، وضع‌شان اسفبارتر نیز می‌شود. امکانات این مدارس، وضعیت وخیم‌ دانش‌آموزان‌شان و حوادث دردناکی که در آنها رخ داده‌اند تا کنون بارها در رسانه‌ها بازتاب داشته است.