چرا مطهری از راه‌یابی به هیات رئیسه مجلس بازماند؟

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۶

جناح‌های گوناگون حکومتی اقدام فراکسیون امید به ارائه لیستی مستقل برای هیات رئیسه مجلس را دلیل شکست مطهری می‌دانند. خبرگزاری ایرنا انتقادهای تند مطهری در سال‌های اخیر را از جمله دلایل راه نیافتن او به هیات رئیسه می‌داند.

در انتخابات هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی که روز یکشنبه، پنجم خرداد (۲۶ مه) برگزار شد، علی لاریجانی برای دوازدهمین سال پیاپی به عنوان رئیس مجلس و مسعود پزشکیان و عبدالرضا مصری به ترتیب به عنوان معاون اول و دوم او انتخاب شدند.

از آنچه که تاکنون در باره بازماندن علی مطهری از نایب‌ رئیسی مجلس شورای اسلامی گفته شده، برمی‌آید که نمایندگان جناح‌های گوناگون اصولگرا تلاش کرده‌اند با فراکسیون امید بر سر ترکیب هیات رئیسه مجلس به توافق برسند، اما این فراکسیون “خودسرانه” عمل کرده و نمایندگان خود برای هیات رئیسه را بدون مشورت با دیگران تعیین کرده است.

کاظم جلالی،  رئیس فراکسیون “مستقلین ولایی” مجلس ضمن بیان اینکه “دوستان (…) در همه حوزه‌ها به صورت مستقل لیست انتخاباتی ارائه داده‌اند” گفته است: «من با آقای مطهری چندین بار قبل از انتخابات به صورت تلفنی صحبت کردم و به ایشان گفتم که برخی تصمیمات غلط میتواند منجر به در خطر قرار گرفتن افرادی مانند شما شود و این موضوع از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود.»

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در جمع خبرنگاران تصریح کرده است: «نمی‌شود که بخواهیم در همه حوزه ها کاندیدا داشته باشیم و بقیه فراکسیون‌ها موظف باشند که به کاندیداهای ما رأی بدهند. از این رو رأی به کاندیداها با تعامل انجام می‌گیرد.»

غلامحسین کرباسچی، دبیرکل “حزب کارگزاران سازندگی” نیز معتقد است که  “به همت آقای عارف ودوستانشون” علی مطهری از نایب رئیسی مجلس حذف شده است.

“علت اصلی، موضع‌گیری‌های مطهری است”

خبرگزاری ایرنا در این باره نوشت: «تصمیم سه باره فراکسیون امید برای تصاحب کرسی ریاست مجلس و کنار زدن علی لاریجانی از این صندلی، موجب شد فراکسیون مستقلین با فراکسیون ولایی ائتلاف کند و با حفظ لاریجانی در ریاست مجلس، یکی از صندلی‌های نواب رئیس را به فراکسیون ولایی واگذار کند.»

در ادامه گزارش ایرنا به نقل از مهرداد بائوج‌لاهوتی، سخنگوی “فراکسیون مستقلین” آمده است که این فراکسیون پیش از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه اعلام آمادگی کرده بود، برای انتخاب معاونان رئیس مجلس با سایر فراکسیون‌ها ائتلاف کند، اما حفظ ریاست علی لاریجانی خط قرمز این فراکسیون بوده است.

ایرنا در ادامه افزوده است که “اصولگرایان بهارستان، به ویژه طیف پایداری” سه سال تلاش کرده‌اند، مطهری را از هیات رئیسه مجلس حذف کنند و اکنون در ائتلاف با فراکسیون “مستقلان ولایی” (فراکسیون منتسب به علی لاریجانی) موفق شده‌اند.

به اعتقاد خبرگزاری دولتی ایران موضع‌گیری‌های علی مطهری در مسائل سیاسی همواره خشم اصولگرایان را برانگیخته است. ایرنا در این رابطه به دفاع مطهری از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد و نامه مطهری به مصطفی پورمحمدی، وزیر اسبق دادگستری برای توضیح درباره اعدام‌های سال ۶۷ اشاره کرده است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

علی مطهری بارها به سیاست‌های دولت و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز انتقاد کرده است.

غلامرضا تاجگردون، عضو “فراکسیون امید” ضمن بیان اینکه این فراکسیون مدبرانه عمل نکرده گفته است، اصلاح‌طلبان باید علی مطهری را به عنوان خط قرمز خود در ترکیب هیات رئیسه مجلس حفظ می‌کردند، “خط قرمزی که به دلیل بی تدبیری خیلی راحت از دست رفت”.