حمله بیماری کشنده به کرمانشاه؛ تب کریمه کنگو دو نفر را مبتلا کرد 

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۹

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: به دنبال بازرسی‌های انجام شده در امسال بیش از ۱۲ تن فرآورده خام دامی ضبط و امحا شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۰۰ هزار و ۶۷۱ مورد بازدید از مراکز تهیه، فرآوری و توزیع فرآورده‌های خام دامی انجام شد اظهار داشت: امسال نیز در فروردین ماه ۹۳۷۲ مورد بازدید و ۷۶ مورد نمونه‌برداری انجام شده است.
تسنیم:

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در فروردین ماه امسال ۴۶۲ مورد غیربهداشتی شناسایی شد، عنوان کرد: در این مدت ۱۲ هزار و ۱۷۳ کیلو فرآورده‌ ضبط و امحا، یک مرکز به مراجع قضایی ارجاع داده شده و یک مورد نیز پلمب شده است.

حاج‌محمدی از وجود یک آزمایشگاه مرکزی بسیار مناسب در زمینه فرآورده‌های خام دامی در استان خبرداد و گفت: آزمایش‌هایی از جمله سلولوژی دام، طیور و آنالیز شیمی در این آزمایشگاه انجام می‌شود و استان‌های ایلام، کردستان، همدان و لرستان نیز از خدمات ان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دامداران متوجه شده‌اند که جوشاندن شیر و تولید فرآورده‌ها از آن به کنترل بیماری کمک می‌کند گفت: در سال ۹۴، ۱۳۸۰ نفر در استان به بیماری تب‌مالت مبتلا شدند که این ابتلا در سال گذشته با اقدامات کنترلی با ۵۰ درصد کاهش به ۶۹۶ مورد رسید.

وی با اشاره به اینکه امسال دو نفر در روستاهای ثلاث‌باباجانی و جوانرود مبتلا به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو شدند بیان کرد: تب کریمه‌کنگو یک بیماری ویروسی است که توسط حشرات منتقل می‌شود و هرچند این دو نفر مداوا شدند اما احتمال خطر در مناطق دیگر وجود دارد آنچنان که این بیماری در سال‌های گذشته تلفات داشته است.

حاج‌محمدی با بیان اینکه تلاش می‌شود کشتارها در کشتارگاه در پیش‌سرد و در مرحله بعد در زنجیره مصرف انسانی قرار بگیرند گفت: با این اقدام گوشت خوش خوراک و پاستوریزه می‌شود و عامل بیماری در صورت وجود غیرفعال می‌شود.