احمدی حکیمی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب: صاحبان ثروت‌های بادآورده رای‌ برخی نمایندگان را پیش‌خرید می‌کنند

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۹
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم گفت: در این چندماه باقی‌ مانده تا انتخابات فرصت وجود دارد که فعالیت‌هایی انجام شود تا امید را به افکار عمومی برگردانیم که مردم احساس کنند می‌توانند از طریق مجاری قانونی و انتخابات مطالبات خود را دنبال کنند.

اعتمادآنلاین,احمد حکیمی‌پور، درباره تاثیر وضعیت معیشتی مردم در مشارکت انتخاباتی اسفندماه و ضرورت ترغیب مردم به مشارکت از سوی احزاب سیاسی گفت: کشور ما همیشه اینگونه مشکلات معیشتی را داشته است و الان مشکل اصلی این است که مردم آن امیدی که به جریان‌های داشته‌اند کم‌رنگ‌تر شده؛ باتوجه به ناکارآمدی که در قوه مجریه و مقننه دیده‌ می‌شود، شاید مردم آن انتظار یا باوری که به صندوق‌های رای و انتخابات داشته‌اند را نداشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: البته هنوز در این چندماه باقی‌ مانده تا انتخابات فرصت وجود دارد که فعالیت‌هایی انجام شود تا امید را به افکار عمومی برگردانیم و مردم احساس کنند می‌توانند از طریق مجاری قانونی و انتخابات مطالبات خود را دنبال کنند.

دبیرکل حزب اراده ملت یادآور شد: یک راه بازگرداندن امید به مردم این است که در وضعیت معیشتی گشایشی صورت گیرد. راه دیگر این است که انتخابات آزادتر و شفاف‌تر شود به نحوی که مردم مطمئن باشند داوطلبانی که قبول دارند، امکان کاندیداتوری خواهند داشت. راه دیگر هم این است که احزاب در انتخابات‌ها فعال‌تر شوند. ما باید حزبی کردن انتخابات را جدی‌تر بگیریم تا مردم بدانند بعد از انتخابات چگونه مطالبات خود را پیگیری کنند و چه کسانی باید پاسخگوی خواست و رای‌شان باشند.

وی تاکید کرد: الان نحوه پیگیری مطالبات توسط مردم گم است یعنی بعد از انتخابات‌ها معلوم نیست که پاسخگو چه کسی است. هرکس پاسخگویی را به گردن دیگری می‌اندازد ولی زمانی که احزاب لیست بدهند و کاندیدا معرفی کنند در نهایت همین لیست‌ها و کاندیداها باید پاسخگوی عملکردشان باشند. الان به راحتی سلب مسئولیت می‌شود. این‌ها مواردی است که اگر اصلاح شود می‌تواند شور و امید را به جامعه برگرداند.

حکیمی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا در چند ماه آینده می‌توانیم گشایش اقتصادی را برای مردم رقم بزنیم و در غیر اینصورت چگونه می‌توانیم مردم را نسبت به آینده اقتصادی امیدوار کنیم؟، گفت: من فکر می‌کنم در این چندماه باقی مانده هم می‌توان کارهایی را انجام داد. در کشور ما متاسفانه روی مصارف و هزینه‌ها مدیریت صحیحی اعمال نمی‌شود، اگر مدیریت صحیحی در این بخش داشته باشیم، می‌توانیم هزینه‌های زاید را به سمت نیازهای جاری هدایت کنیم.

وی با بیان اینکه صرفه‌جویی‌های بسیاری در بودجه کشور می‌توان انجام داد، گفت: بنده معتقدم که روی منابع و مصارف مدیریت دقیقی صورت نمی‌گیرد، اگر این کار انجام شود، منابع جدیدی را به دست می‌آوریم و می‌توانیم آن را به سمت رفع نیازهای اساسی مردم هدایت کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به مصوبه مجلس درمورد افزایش حقوق‌ها عنوان کرد: اینگونه تصمیمات تاثیرات مثبتی را برای سطوح پایین جامعه در بر دارد. جهت‌گیری باید به سمت امکان برخورداری محرومان باشد و باید اعتبارات و بودجه عمومی کشور در این بخش نقش آفرین باشد، بنده در این رابطه ناامید نیستم. باید بدانیم کشور ما ورشکسته نیست و اینگونه نیست که هیچ چیز نداشته باشیم، بلکه بنده معتقدم باید در مدیریت هزینه‌ها تجدیدنظر کنیم.

دبیرکل حاما در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در دوره بعدی، مجلس باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟، گفت: بنده معتقدم دستگاه‌های کشور باید کم‌حرف و پرکار باشند، ما مجلسی کارآمد می‌خواهیم که به سمت گره‌گشایی از مسائل کشور برود و بیشتر به سمت نظارت برود نه قانون‌گذاری چراکه واقعا دچار تورم قانون در کشور هستیم. به نظر من مشکل کنونی کشور قانون‌گذاری جدید نیست بلکه مشکل عدم اجرای قانون و دور زدن قانون است.

وی با بیان اینکه امورات مجلس باید شفاف باشد، اظهار داشت: شفافیت مجلس به این معناست که هزینه و عملکرد پارلمان درون اتاق شیشه‌ای باشد تا مردم بدانند نمایندگانشان چه می‌کنند. با این هزینه‌هایی که مجلس با آن اداره می‌شود، بهره‌وری مجلس چقدر است؟

حکیمی پور ادامه داد: این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مجلس به صورت لیستی از سوی احزاب شکل بگیرد نه لیست‌های محفلی. الان لیست‌ها را محفل‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی  و … می‌بندند که غیرشفاف و غیرپاسخگو هستند. این محفل‌ها در مناسبات خودشان عده‌ای را معرفی و برای آنان تبلیغات می‌کنند و متاسفانه پول‌های کثیف هم وسط می‌آید و به نوعی صاحبان ثروت‌های بادآورده روی نماینده‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند و به نوعی رای نمایندگان را پیش‌خرید می‌کنند. هزینه انتخابات باید شفاف باشد.

دبیر کل حزب اراده ملت یادآور شد: یکی از راه‌های کارآمد شدن مجلس این است که باید هزینه‌های تبلیغات معلوم باشد که از کجا آمده است. کسانی که نظر دارند و به دنبال این هستند که فردا از این مجلس و رای نمایندگان برای خودشان رانت و امکاناتی ایجاد کنند، نباید بتوانند فعالیت اینچنینی داشته باشند. برای این کار هم انتخابات باید حزبی شود. ما بیش از صد سال است که در کشور حزب داریم اما آیا تا به حال به احزاب میدان داده‌ایم که ببینیم چه می‌کنند؟ وقتی احزاب در انتخابات که مهمترین جشنواره‌شان به حساب می‌آید هیچ کاره هستند چکار می‌توانند انجام دهد؟

این سیاستمدار اصلاح‌طلب تصریح کرد: بنده معتقدم که باید با جدیت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس را به نتیجه رساند و انتخابات لیستی و حزبی را جدی بگیریم تا مردم هم بدانند به چه کسانی رای می‌دهند و چه توقعاتی از آنان دارند و بتوانند ارزیابی کنند.

حکیمی‌پور در پایان تاکید کرد: ما هم در حزب اراده ملت به عنوان وظیفه حزبی در حال ارزیابی توان خود برای اینکه ببینیم کاندیداهایی که قابلیت و صلاحیت لازم را داشته باشند چقدر در مجموعه خود داریم.

منبع: ایلنا