نگرانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از افزایش تنش بر سر پرونده ایران

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۰

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از افزایش تنش بر سر پرونده هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده است.

آقای آمانو در بخشی از بیانیه خود خطاب به شورای حکام آژانس ابراز امیدواری کرده که راهی برای کاهش تنش موجود از طریق مذاکره پیدا شود.

هم‌زمان با آغاز جلسه فصلی شورای حکام آژانس، آقای آمانو پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای (برجام) را “دستاوردی چشمگیر” برای راستی‌آزمایی هسته‌‎ای خوانده و خواهان ادامه پایبندی کامل ایران به این تعهدات شده است.

آقای آمانو در این بیانیه به تصمیم ایران برای توقف بعضی اقدامات خود در قبال برجام هم اشاره کرده است.
بی بی سی:

شورای عالی امنیت ملی ایران حدود یک ماه پیش اعلام کرد که در اعتراض به خروج آمریکا از برجام و “کوتاهی” کشورهای اروپایی امضاکننده این توافق در عمل به تعهداتشان، ایران دیگر به محدودیت ذخیره‌سازی اورانیوم و آب سنگین پایبند نیست.

تا پیش از این تصمیم، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تمام گزارش‌های فصلی خود پایبندی ایران به تعهداتش در برجام را تایید کرده بود.

خروج دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران باعث شده اجرای برجام با موانع جدی روبرو شود. ایران می‌گوید در این شرایط انتظار دارد اروپایی‌ها به صورت جدی‌تری به تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند.

با بالا گرفتن تنش میان ایران آمریکا و هشدار ایران به ادامه عقب‌نشینی از برجام در صورت برآورده نشده خواسته‌هایش، تلاش‌های دیپلماتیک برای حفظ برجام و همین طور میانجیگری بین ایران و آمریکا شدت یافته است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، یکی از کشورهای حاضر در برجام، به تهران سفر کرده و با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود گفت‌وگو کرده است.

آقای ظریف بعد از این دیدار به خبرنگاران گفت ایران ثابت کرده که به تعهدات خود پایبند است و “۱۵ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این مسئله را ثابت کرده است.”

او گفت “ایران موظف است به همان میزان که به تعهداتش پایبند است از حقوق مردم ایران دفاع کند. یکی از این حقوق همان مسئله‌ای که در ماده ۳۶ برجام به رسمیت شناخته شده است.” این ماده درباره امکان اقدام متقابل ایران در صورت بدعهدی طرف مقابل است.

آقای ظریف اقدامات اخیر ایران در کاهش تعهداتش در قبال برجام را کاملا منطبق با حقوق ایران دانست و گفت: “ما آمادگی داریم این اقدامات را برحسب اقدامات عملی شرکای برجام ادامه بدهیم و برخی را متوقف کرده یا بازگشت دهیم.”