ظریف پس از دیدار با همتای آلمانی: تنها راه کاهش تنش توقف جنگ اقتصادی است

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۰

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در پایان گفتگوها با هایکو ماس، همتای آلمانی خود تاکید کرد که کشورش شروع کننده جنگی نخواهد بود اما در صورت شروع جنگ پایان آن بدست مهاجم رقم نخواهد خورد.

وزیر امور خارجه ایران که پیشتر اعلام کرده بود همتای آلمانی اش در سفر به ایران حامل پیام خاصی نیست و تنها در حوزه مسائل مرتبط با برجام گفتگو خواهد کرد مذاکرات با هایکو ماس را بسیار جدی، صریح و صولانی توصیف کرده است.

مسئول دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه ضمن تاکید بر اجرای کامل توافق هسته ای وین یادآور شد: «توجه دوستان اروپایی را در این خصوص به مواد ۱ تا ۳ ضمیمه ۲ برجام جلب می‌کنم و همین‌طور بیانیه‌های کمیسیون مشترک برجام و تعهداتی که از سوی کشورهای ۱+۴ در آنها شکل گرفت.»
یورونیوز :

بر اساس گزارش رسانه ها پـِـر شفر، رئیس آلمانی اینستکس، ساز و کار مشترک ایران و اروپا برای تسهیل معاملات تجاری، نیز که هایکو ماس را در این سفر همراهی می کند در حاشیه نشست وزرای خارجه دو کشور با عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام، و مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل، دیدار و گفتگو کرده است.

آقای ظریف در بخشی دیگر از سخان خود با اشاره به حضور هفت هزار ساله ایران در منطقه ادعاهای مطرح شده در باره نقش مخرب و بی ثبات کننده تهران در خاورمیانه را بی اساس خواند و گفت: «چه کسی باعث بی‌ثباتی در منطقه است آیا ما بودیم که به صدام حسین سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ ما بودیم که نخست‌وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ ما هستیم که هر روز غیرنظامیان یمنی را بمباران می‌کنیم؟ ما از داعش و جبهه النصره در سوریه حمایت می‌کنیم یا سلاح‌های آمریکایی بود که از طرف عربستان در اختیار آنها قرار داده شد؟»

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال انجام مذاکرات با آمریکا و اروپا بر سر برنامه موشکی ایران تاکید کرد کرد که توقع انجام این نوع گفتگوها پس از بن بست موجود بر سر راه اجرای توافق هسته ای که در پی دو سال مذاکرات فشرده و دوازده سال کار دیپلماسی حاصل شده، بی جا و بی حاصل است.

محمد جواد ظریف که به سوال خبرنگار اشپیگل پاسخ می داد در ادامه تصریح کرد: «آنها اول باید نشان دهند که توافق با آمریکا فایده دارد یا نه بعد درخواست گفت‌وگو برای یک توافق دیگر کنند.»

سخنان آقای ظریف در باره احتمال انجام مذاکرات موشکی با طرف های اروپایی و آمریکایی در حالی مطرح می شود که وزیر امور خارجه آلمان اندکی پیش از ورود به ایران در ابوظبی برنامه موشکی ایران را به عنوان چالشی در روابط تهران و اروپا قلمداد کرده و به آن انتقاد کرده بود.

ایران به تازگی با انتقاد از به انجام نرسیدن تعهدات برجامی طرف های اروپایی تعیین هرگونه شرط و یا طرح مسائل فرابرجامی را از سوی اروپا غیر قابل قبول خوانده و آنرا رد کرده است.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر پیشنهاد همیشگی کشورش برای گفتگو با همسایگان و کشورهای منطقه، تنش جاری در خاورمیانه را حاصل جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران قلمداد کرد و ضمن اشاره به نقش مهم آلمان و اتحادیه اروپا در پایان دادن به این تنش یادآور شد: « تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف این جنگ اقتصادی است. نمی‌توان توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی در جریان باشد و کسانی که از آن حمایت می‌کنند یا آن را به راه انداختند در امان باشند.»

هایکو ماس: ایران باید از منافع برجام بهره مند شود اما خروج آمریکا کار را دشوار کرده است

آقای ماس که در ادامه سفری دوره ای به کشورهای منطقه صبح روز دوشنبه وارد تهران شده است در پایان این نشست ضمن اذعان به دشوار بودن تحقق منافع اقتصادی وعده داده شده به ایران در چارچوب برجام بدون همراهی آمریکا تاکید کرد که تهران بایست توافق هسته ای و مذاکره با اروپا را همچنان حفظ کند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین با تاکید بر حمایت سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام از این توافق بین المللی و تلاش در جهت عملی کردن ساز و کار به ثبت رسیده برای تسهیل در معاملات تجاری یادآور شد که کشورش به همراه دیگر شرکا در صدد اجرایی کردن اینستکس است.

هایکو ماس همچنین با اشاره به مراحل قبلی سفر خود به بغداد، ابوظبی و امان که پیش از ورود به تهران انجام شده بر خواست همه کشورها برای کاهش تنش در منطقه تاکید کرد.

وزیر خارجه آلمان در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد که با طرف ایرانی در باره بحران های منطقه ای نظیر مناقشات یمن و سوریه گفتگو کرده است. آقای ماس در این خصوص تصریح کرد که این تنش ها از دیدگاه کشورش راه حل سیاسی دارد و آلمان از تلاش های سازمان ملل متحد در این جهت حمایت می کند.

آقای ماس همچنین به عزم اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته ای اشاره و تاکید کرد که اروپا تا آنجا که در توان دارد در جهت جبران خسارات ناشی از خروج آمریکا از این توافقنانه تلاش خواهد کرد.