دیدبان حقوق بشر خواستار تحقیق فوری درباره نقش مقامات قضائی ایران در قتل علیرضا شیرمحمدعلی شد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۲

سازمان دیدبان حقوق بشر خواستار آن است که یک تحقیق فوری در بالاترین سطح مقامات قضائی ایران صورت بگیرد تا مشخص شود که نقش کمبود نظارت و یا غفلت مقامات در «فاجعه» قتل «علیرضا شیرمحمدعلی»، زندانی سیاسی در زندان فشافویه چه بوده است.

تارا سپهری فر، محقق سازمان دیدبان حقوق بشر به بخش فارسی صدای آمریکا گفت: این که یک جوان ۲۱ ساله با اتهاماتی واهی به زندان بیفتد و در زندان جانش را از دست بدهد، فاجعه‌بار است.

او با تاکید بر این که اطمینان از سلامت و رعایت حقوق زندانیان از وظایف مسئولان زندان است، افزود: به نظر می‌رسد مقامات ایران از نگهداری زندانیان سیاسی در کنار زندانیان متهم به جرائم خشن به عنوان تاکتیکی برای افزایش فشار بر زندانیان سیاسی استفاده می‌کنند.

علیرضا شیرمحمدعلی زندانی سیاسی در زندان فشافویه تهران شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد با ضربات چاقو مورد حمله دو نفر از زندانیان قرار گرفت و جان باخت.

«محمدهادی عرفانیان کاسب» وکیل علیرضا شیرمحمدعلی در گفتگو با صدای آمریکا ضمن تائید این خبر عنوان کرد که حمله از سوی دو متهم به قتل صورت گرفته که ظاهرا مشکلی هم با علیرضا شیرمحمدعلی نداشته‌اند.

به گفته این وکیل پایه یک دادگستری زندان فشافویه اصلا شرایط مناسبی ندارد و حضور زندانیان جرائم سیاسی مانند علیرضا شیرمحمدعلی و دراویش گنابادی در کنار زندانیان جرائم عادی باعث نگرانی است.

علیرضا شیرمحمدعلی در تیرماه ۹۷ به اتهام «تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و توهین به رهبری» به ۸ سال زندان محکوم شده و قرار بود دادگاه تجدید نظر این زندانی در ۱۸ تیر امسال برگزار شود.