آمریکا می‌خواهد درباره ایران ‘اجماع جهانی’ بسازد 

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۴

پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، حمله به دو نفتکش در دریای عمان را “مشکلی جهانی” خوانده و از اراده آمریکا برای رسیدن به یک “اجماع جهانی” در این خصوص خبر داده است.

به گزارش بی بی سی، ایران هرگونه دست داشتن در این حملات را رد کرده و می‌گوید کسانی در پی بی‌ثبات کردن رابطه این کشور با جامعه جهانی هستند.

شاناهان روز جمعه (۱۴ ژوئن) به خبرنگاران گفت: “تمرکز من، آقای بولتون و وزیر خارجه مایک پومپئو بر این است که برای این مشکل جهانی یک اجماع جهانی بسازیم.”

او گفت نقش پنتاگون در این خصوص ارائه اطلاعات به متحدان آمریکا است، همچون کاری که سنتکام با انتشار عمومی ویدئوی مرتبط انجام داده است.

سنتکام، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، با انتشار ویدئویی گفته یک قایق گشتی ایرانی به نزدیکی نفتکش کوکوکا رفته و تلاش کرده‌اند تا یک مین عمل نکرده را از بدنه آن جدا کنند.

این کشتی یکی از دو نفتکشی بود که روز پنجشنبه هدف حمله قرار گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه در مصاحبه‌ای به فاکس‌نیوز گفت: “ایران بود که این کار را کرد. شما ویدئو را دیدید.

این در حالی است که آلمان ویدیوی منتشر شده از سوی آمریکا را ناکافی دانسته و سازمان ملل متحد هم خواستار تحقیق مستقل در این باره شده است.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان که به تازگی به تهران هم سفر کرده بود گفته است: “این ویدئو کافی نیست. بله، ما می‌توانیم بفهمیم که در این ویدئو چه اتفاقی می‌افتد، اما نمی‌توان با آن به نتیجه‌‍گیری نهایی رسید. این ویدئو برای من کافی نیست.”

آلمان: ویدئوی آمریکا کافی نیست

موضع آلمان متفاوت با موضعی است که دولت بریتانیا درباره ویدئوی آمریکا گرفته است. بریتانیا با بیان آنکه “تقریبا مطمئن” است که سپاه در حمله دست داشته، از ایران خواسته “فورا همه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده را متوقف کند.”

وزارت خارجه بریتانیا مسئولیت انفجار چهار نفتکش اماراتی را هم به ایران نسبت داده بود. اتهامی که تهران قویا آن را رد می‌کند.

این دومین بار ظرف یک ماه گذشته است که نفتکش‌ها در این منطقه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. در جریان آتش‌سوزی‌های روز ۱۲ مه که در نزدیکی بندر فجیره (متعلق به امارات متحده عربی) رخ داد هم آمریکا، ایران را مسئول “خرابکاری” نامید.

روز جمعه، جواد ظریف، وزیرخارجه ایران در توییتر دیگری نظرات خود را در مورد حملات دیروز ابراز داشت و نوشت: “اینکه آمریکا بلافاصله اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد – آنهم بدون ارائه مدارک و شواهد حقیقی و واقعی – فقط این موضوع را روشن می‌کند که تیم ب به سوی اجرای برنامه ب پیش می‌رود. تخریب دیپلماسی – از جمله دیپلماسی شینزو آبه – و پنهان کردن تروریسم اقتصادی خود علیه ایران.”

اخیرا اظهارات ظریف در تشریح جنبه‌های مختلف سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، علیه جمهوری اسلامی بر این نظر قرار دارد که رویکرد آقای ترامپ تحت تاثیر افرادی است که اسامی آنها با حرف ب شروع می‌شود. به گفته وزیر خارجه جمهوری اسلامی این افراد عبارتند از جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی که در حال حاضر، اداره امور امارات متحده عربی را در دست دارد.

مالک ژاپنی نفتکش کوکوکا: حمله به نفتکش از هوا بوده است

در همین حال، مالک ژاپنی نفتکش “کوکوکا کاریجس”، که دیروز در دریای عمان مورد حمله قرار گرفت، گفت که کارکنان کشتی گزارش دادند که دو شی پرنده به کشتی صدمه زده است و احتمال حمله با اژدر یا از داخل آب به این کشتی را رد کرد و گفت که حمله از آسمان بوده است.

یوتاکا کاتادا، رئیس شرکت ژاپنی کوکوکا امروز در توکیو به خبرنگاران گفت که این نفتکش در اسکورت نیروی دریایی آمریکا در حال حرکت به طرف بندر خور فکان در شارجه است.

او در توضیحات خود تاکید کرد که “نقطه برخورد بالاتر از سطح آب است و نمی‌تواند مین یا اژدر باشد.”

او گفت که اصابت دو شی باعث ایجاد دو سوراخ بر بدنه کشتی شده است اما محموله متانول کشتی آسیبی ندیده است.

به گفته آقای کاتادا، کارکنان کشتی گفته اند که ابتدا یک شی از آسمان به کشتی اصابت کرد و سوراخی ایجاد کرد و هنگام دومین اصابت چند تن از کارکنان در محل حاضر بودند.

در دریای عمان چه اتفاقی افتاد؟

روز پنجشنبه دو نفتکش در نزدیکی آب‌های ایران در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند. منابع ژاپنی گفتند این کشتی‌ها حامل “محموله‌های مرتبط با ژاپن” بوده‌اند. سخنگویان دولتی ایران این حادثه را “مشکوک” توصیف کردند و آمریکا ایران را عامل این حملات خواند.

براساس این گزارش‌ها، کشتی‌ها پس از وقوع انفجار، آتش گرفتند.

این دومین بار ظرف یک ماه گذشته است که نفت‌کش‌ها در این منطقه با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. در جریان آتش‌سوزی‌های روز ۱۲ می که در نزدیکی بندر فجیره (متعلق به امارات) رخ دادند نیز آمریکا، ایران را مسئول “خرابکاری” نامید. ایران آن اتهام را نیز رد کرده بود.

حملات روز پنج‌شنبه، واکنش‌های گسترده بین‌المللی نیز به دنبال داشت و از جمله آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل آن را محکوم کرد. گوترش گفت که منطقه تاب یک درگیری بزرگ را ندارد.

در پی اتفاقات روز پنج‌شنبه در خلیج فارس و دریای عمان، قیمت نفت دو و دو دهم درصد در بازارهای جهانی افزایش یافت.