سرمقاله  واشنگتن پست : ترامپ با خروج از توافق  هسته ای خالق بحران خطرناک با ایران است

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۶

سرمقاله  واشنگتن پست : در شرایط بسیار خطرناک کنونی منطقه خاورمیانه که حوادث می تواند محرک یک درگیری مسلحانه باشد، ترامپ بر خطرناک تر شدن وضعیت دامن می زند. اما بهترین رویکرد آمریکا در قبال ایران تداوم دیپلماسی با هماهنگی اروپا خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بی هیچ ابایی خودش را از همه ماجراهایی که در خلیج فارس رخ می دهد کنار کشیده است. البته او در همان دوران انتخابات هم می‌گفت که علاقه‌ای به جنگ در خاورمیانه ندارد و به دفعات نیز اشاره کرده است که جنگ با ایران را نمی‌خواهد. اما در صحنه عمل؛ او کم اقدام تحریک آمیز علیه جمهوری اسلامی انجام نداده است.

حادثه انفجار نفتکش‌ها در روز پنجشنبه گذشته که در حوالی “تنگه هرمز” اتفاق افتاد، نه تنها حادثه‌ای بود که کاملاً انتظار آن می‌رفت، بلکه پیش آگهی از وقوع یک خطر بزرگ‌تر و آن یک درگیری مسلحانه ممکن است. ترامپ؛ ایران را مسئول حادثه می‌داند. مقامات دولت آمریکا می‌گویند که کشتی‌ها بوسیله مین‌های چسبانده شده به کشتی منفجر شده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا با انتشار فیلمی ویدیویی مدعی شده که یک فروند قایق ایرانی دارد یک عدد مین عمل نکرده را از روی یکی از کشتی‌ها بر می‌دارد. اما ایران هرگونه ادعای مداخله در این حادثه را نمی پذیرد؛ در عوض این ماجرا فرصت مغتنمی برای تهران شده تا از آن برای بی آبرو کردن ترامپ که متهم به گفتن هزاران دروغ است، کمال بهره را ببرد. ترامپ در یک اقدام غیرعقلانی از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و تحریم‌های ایران را تشدید کرد. تنها رویکرد صلح آمیزی که ترامپ در پس همه این تحریم های اقتصادی در قبال تهران داشت؛ شروط ۱۲ گانه ای بود که آمریکا آن را به ایران دیکته کرده است و تهران را موظف می‌کند سیاست خارجی خود را بطور کل دگرگون کند. ترامپ اگرچه می‌گوید جنگ را نمی‌خواهد، اما او راهی را پیشنهاد نمی‌دهد که به ما بگوید چطور می‌توان از این بحرانی که خود او خالق آن بوده است، خارج شد.

ترامپ بارها به طور لفظی گفته است که خواستار گفت وگوست، آما مقام های ایرانی پنجشنبه گذشته مذاکره با آمریکا را بطور کل منتفی اعلام کردند. همین سرسختی، ترامپ را وادار کرد تا باز هم به سراغ توئیتر برود و او هم گفت وگو کردن را بطور کل منتفی بداند.

اکنون در این شرایط ایجاد شده، دولت آمریکا هم به سراغ متحدان اروپایی اش خواهد رفت و آنها را تشویق خواهد کرد به جبهه نبردی که پیرامون حمله به کشتی‌ها تشکیل خواهد شد ملحق شوند. اما اروپایی‌ها مسلماً قدری محتاطانه با قضیه برخورد خواهند کرد، علتش هم این است که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده است و تحریم‌های ایران را بازگردانده است و این ایراد بزرگی است که اروپایی‌ها آن را بر رئیس جمهوری آمریکا وارد می‌دانند. البته در این میان، کنگره هم می‌تواند ایفاگر نقش باشد. کنگره همواره از دادن مجوز جنگ پرهیز کرده است و امکان ندارد از اقدام نظامی آمریکا حمایت کند.

دولت واشنگتن دارد در مورد برداشتن گام‌هایی قدری کوچک‌تر صحبت می‌کند. یکی از این اقدامات؛ همراه کردن کشتی‌های اسکورت به منظور مراقبت کردن از کشتی‌های نفتکش در خلیج فارس است. اگر ترامپ حقیقتاً دلش می‌خواهد جلوی جنگ را بگیرد، بایستی به دنبال یک رویکرد قابل اتکای دیپلماتیک با تهران باشد. شاید لازم باشد این رویکرد با هماهنگی اروپاییان به میدان بیاید. ضمناً او باید اهدافی قابل دسترسی را در مورد ایران مبنا قرار بدهد. تنش زدایی هردو طرف این دعوا، بهترین شروع خواهد بود.