بخوربخور دیپلمات‎ها، مدیران، سرداران سپاه، امرای ارتش و… ادیبان و هنرمندان از «برجام‌پارتیِ الیزابت» تا «دیگ‌های پلو» سفارت روسیه!

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۷

– مدیران حوزه علمیه از دستگاه‎های امنیتی خواسته‌اند برگزاری مهمان مشکوک در سفارت انگلیس را بررسی کنند.
– انتقاد حزب‎اللهی‎ها به برپایی مهمانی‎های مختلط در سفارت ایتالیا و انگلیس به اوج خود رسیده بود که حضور تعدادی از نظامیان سپاه و ارتش در باغ سفارت روسیه رسانه‎ای شد!

(+عکس) برپایی مهمانی‎های مختلط در سفارتخانه‎های کشورهای اروپایی در تهران از جمله برگزاری جشن تولد ملکه انگلیس و پیش از آن برگزاری مراسم افطار در سفارت انگلیس و باغ سفارت ایتالیا، انتقاد روحانیون و دلواپسان و حزب‎اللهی‎ها را به دنبال داشته است آنهم در حالی که مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور را در آستانه‌ی فروپاشی قرار داده است!

مرکز مدیریت حوزه، ۲۴ خرداد، با صدور بیانیه‎ای نسبت به «توطئه انگلیسی‎ها» هشدار داده و از دستگاه‎های امنیتی و دیپلماسی کشور خواسته «با دقت و سرعت حرکات مرموزانه این روباه پیر و غربزدگان مزدور و با نفوذش در ایران را رصد نموده و مانع پیشرفت برنامه‌ها و فتنه‎های انگلیسی و سایر دول استعماری شود.»

 


/div>

روز پنجشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ( ۱۳ ژوئن)، مراسم جشن تولد ملکه انگلیس در سفارت این کشور در خیابان فردوسی برگزار شد. گروهی بسیجی حدود ۸۰ نفر که به ادعای خبرگزاری فارس «دانشجویان دانشگاه‌های تهران» بودند مقابل سفارت انگلیس در تهران تجمع کردند و نیروی انتظامی برای جلوگیری از ماجراجویی‎های مسبوق به سابقه این جماعت دور تا دور سفارت مستقر شدند.

در همین ارتباط شیخ علی‎اکبر رشاد رئیس شورای حوزه علمیه تهران گفت این مراسم هنجارشکنی است و قابل تحمل نیست! وی ملکه انگلیس را «عجوزه منحوسه» خواند و گفت برگزاری جشن تولد او در ایران یادآور دوره بی‌فرهنگی قجری و فرو‌مایگی قجرهاست.

پرویز سروری نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خواستار پیدا کردن رابطه برخی مدیران دولتی و بخش خصوصی با انگلیسی‎ها شد.

۲۰ خرداد، علیرضا سلیمی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به برگزاری «پارتی مختلط» و «سرو مشروب» در برخی سفارتخانه‌های خارجی انتقاد کرد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دستور داد تا موضوع برگزاری «پارتی‌ مختلط» و «حرمت‌شکنی» در برخی سفارتخانه‌های خارجی در روزهای ماه رمضان را پیگیری کنند. پیش از این نیز یک دیپلمات انگلیسی و یک دیپلمات هلندی در مهمانی در ولنجک بازداشت شدند.

مهمانان سفارتخانه‎های انگلیس و ایتالیا بیشتر دولتی‎ها، فعالین فرهنگی و هنری و نویسندگان نزدیک به جریان موسوم به اصلاح‎طلب بودند و از این رو تاخت و تاز دلواپسان علیه آنها بیشتر بالا گرفت. اما ماجرا از ۱۸ خرداد به بعد شکل دیگری یافت و در اوج حملات دلواپسان به دولتی‎ها و استمرارطلبان، تصاویر مربوط به مهمانی مختلط سفارت روسیه منتشر شد که در آن علاوه بر تعدادی از مسئولان رده بالای نظام، تعدادی از فرماندهان و مقامات سپاه پاسداران و ارتش نیز حضور داشتند!

امراء و سرهنگ‎های ارتش جمهوری اسلامی از نیروی زمینی و هوایی مهمانان سفارت روسیه
علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی
سیدعباس عراقچی معاون وزیرخارجه جمهوری اسلامی از اعضای پیشین سپاه در کنار یک سردار سپاه در حال گپ و گفت با مهمانان
میز رنگین مهمانی روس‎ها که چیزی کم از بریز و بپاش‎های مهمانی سفارت انگلیس نداشت. این مهمانی، یکشنبه ۱۸ خرداد ۹۸، برگزار شد
در سمت راست مهمانان ایرانی با پیراهن‌های «یقه آخوندی» متمایز از بقیه زیرچشمی به اطراف نگاه می‌کنند!
مهمانی‎هایی که آزادانه و بدون محدودیت، پشت دیوارها و در خلوت خواص برگزار می‎شود و محدودیت‎ها و مقرراتی که همین مسئولان علیه شهروندان عادی اعمال می‎کنند

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری فرزند منصور ستاری فرمانده پیشین نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی که در یک سانحه هوایی مشکوک در سال ۱۳۷۳ کشته شد نیز مهمان این مراسم بود.

محمود دولت‎آبادی نویسنده و رضاکیانیان در مهمانی باغ سفارت ایتالیا؛ هر دو از حامیان اصلاح‎طلبان

پس از انقلاب اسلامی، دستگاه‎های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی همواره روی ارتباط افراد با سفارتخانه‎ها در ایران به‌خصوص سفارتخانه‎های کشورهای اروپایی حساس بودند. نگرانی از جاسوسی و نفوذ و همچنین توهم توطئه به این حساسیت‎ها دامن می‎زند اما این یک واقعیت‎ است که ارتباطات مشکوک میان مقام‎های نظام و سفارتخانه‎های آنها شبیه تاریکخانه‎هایی است که اگر نور به آن تابانده شود و روزی برسد که محرمانه‎ها و روابط سرّی افراد با عناصر خارجی این سفارت‎ها آشکار شود ماجراهای بسیاری برای ثبت در تاریخ معاصر رو خواهد شد.

اسفند سال ۹۷ کمتر از دو هفته پس از انتشار خبر اخراج دو دیپلمات هلندی از ایران، روزنامه «وطن امروز» ادعا کرد آنها‌ دیپلمات نبودند بلکه این دو زن ماموران امنیتی دستگاه اطلاعاتی هلند بودند که «عمده فعالیت‎شان «ارتباط‌گیری و اغفال دیپلمات‌های دیگر کشورها در میهمانی‌های سفارتخانه‌های مستقر در تهران بوده است.»

این روزنامه ادعا کرد دیپلمات‎های هلندی، سفرای انگلیس، استرالیا، فرانسه، آلمان و دانمارک در تهران یا جاسوس‌اند یا مامور امنیتی و نوشت «برخی گزارش‌های امنیتی می‌گویند دست‌کم ۲۰ درصد عوامل خارجی سفارتخانه‌ها در تهران یا اطلاعاتی هستند یا با سرویس‎های اطلاعاتی به صورت مستمر همکاری می‌کنند.»

۲۰ خرداد، باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی با  انتقاد به برگزاری مهمانی سفارت انگلیس، آن را مشکوک خواند و به کنایه از دردسری نوشت که «آش دولت انگلیس با چاشنی برجام در پارتیِ الیزابت» برپا کرد.

۲۲ خرداد، روزنامه کیهان تهران در گزارشی با عنوان «دیگ‌های پلوی سفارتخانه‌ها به‌ شدت می‌جوشد!» نوشت بعد از مراسم تقدیر از برخی سینماگران ایرانی در باغ منزل سفیر استرالیا و برخی تحرکات به اصطلاح فرهنگی سفارت آلمان و مهمانی مختلط سفارت انگلیس و پارتی مشابهی در سفارت ایتالیا، اینک سخن از مهمانی دیگری در سفارت انگلیس به مناسبت نود و سومین سالگرد تولد ملکه انگلیس به میان آمده که قرار است به دلیل محدودیت‌های مالی، به هزینه خود ایرانیان دعوت شده برگزار گردد! یعنی اگر دیگ‌های پلوی سفارت انگلیس را به هزینه انگلیسی‌ها برای مشروطه‌خواهان بار گذاردند، این‌بار قرار است خود برخی به اصطلاح ایرانی‌ها، دیگ پلوی سفارت را بار گذاشته و هیزمش را تامین کنند!

محسن مومنی شریف رئیس‌ حوزه هنری نیز گفته بود، هنرمندان انقلابی نمی‌توانند نسبت به اتفاقات و برنامه‌های سفارت کشورهای غربی به‌ویژه انگلیس ساکت باشند اما اعتراضی به حضور سرداران و امراء و هسته‎ای‎ها در مهمانی سفارت روسیه نشد!


کیهان چاپ لندن: