بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: تا ده روز دیگر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور می‌کنیم

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۷

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد که ایران تا ده روز دیگر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده که پیش‌تر تعیین شده بود، عبور خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای کمالوندی، در جریان بازدید نمایندگان رسانه‌ها از مجتمع آب سنگین اراک گفت: «از امروز شمارش معکوس برای عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز دیگر یعنی ۲۷ ژوئن (۶ تیرماه) از این سقف عبور می‌کنیم.»

خبر افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران در حالی اعلام می‌شود که مطابق برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

ایران روز ۱۸ اردیبهشت رسماً خروج خود از «برخی» تعهداتش ذیل قرارداد اتمی موسوم به برجام را اعلام کرد.

با این همه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، اعلام کرده بود که این اقدام، خروج از برجام نیست و ایران تنها تعهدات خود را کاهش می‌دهد.

پیش از این، تهران روز ۳۰ اردیبهشت اعلام کرد که ضمن حفظ درصد غنی‌سازی بر اساس برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای پایین را به چهار برابر افزایش داده است.

در همان روز بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، اعلام کرده بود که اگر اروپا برای حفظ برجام اقدامی انجام ندهد، ایران میزان غنی‌سازی اورانیوم را به بالاتر از ۳.۶ درصد می‌رساند و درباره راکتور آب سنگین اراک نیز تصمیم خواهد گرفت.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، هم گفته بود که ایران علاوه بر افزایش غنی‌سازی، راکتور اراک را تکمیل خواهد کرد.

پس از توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی، «بخش مرکزی» (کالاندریا) راکتور اراک خارج و «حفره‌های‌» آن با سیمان پر شد.

براساس برجام، تهران باید راکتور اراک را به گونه‌ای بازطراحی کند که قادر به تولید پلوتونیوم نباشد. از پلوتونیوم برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده می‌شود.

جکی ولکات، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۲۱ خرداد در بیانیه‌ای‌ ایران را متهم کرد با به کار گرفتن سانتریفیوژهای پیشرفته، توافق هسته‌ای موسوم به برجام را نقض کرده است.

آمریکا در ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دلیل این اقدام را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالیستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.

درباره عدم واگذاری آب سنگین به خارج «منتظر تصمیم مسئولان هستیم»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، بهروز کمالوندی در ادامه نشست خود با خبرنگاران گفت: «در ارتباط با بحث تصمیمات شورای عالی امنیت ملی دو اقدام به سازمان انرژی اتمی اعلام شد که یکی فراتر رفتن از ذخایر ۳۰۰ کیلو و دیگری عدم واگذاری آب سنگین به خارج از کشور بود و گام دوم که نمی‌دانیم آیا لازم است به آن ورود کنیم بستگی به اقدامات طرف‌های ما در برجام دارد. ما منتظر هستیم تا مسئولان نظام هر تصمیمی بگیرند، اجرا کنیم.»

او با ذکر این‌که «ما همچنین دیگر خود را متعهد به فروش آب سنگین نمی‌دانیم» گفت: «ورود به مرحله دوم بستگی به اقدامات عملی طرف اروپایی دارد.»

بهروز کمالوندی تأکید کرد: «ما بیش از این یک سال هم به اروپا وقت دادیم و صبر استراتژیک کردیم. اگر در این مدت اتفاقی نیفتد، پیام این است که یا اروپا نمی‌خواهد یا توان ندارد که به تعهدات خود عمل کند.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «اگر دو اقدامی که در مرحله نخست انجام دادیم، زمانبر بود ورود به گام دوم زمانی از ما نمی‌گیرد. آنها فکر نکنند که پس از پایان ۶۰ روز اول ۶۰ روز دیگر زمان دارند. این اقدامات جمهوری اسلامی ایران البته همچنان در چهارچوب بند ۲۶ و ۳۶ برجام است.»

ایران پیش از این به اروپا ۶۰ روز فرصت داده تا در مورد داد و ستد و بازگانی با ایران اقدام کند، یا تهران دست به اقداماتی خواهد زد. دولت‌های اروپایی از مهلت ۶۰ روزه مطرح‌شده انتقاد کرده‌اند.

بهروز کمالوندی روز دوشنبه در این ارتباط تأکید کرد: «آنچه که مهم است این است که جمهوری اسلامی ایران بیش از این برای به نتیجه رسیدن اقدامات آنها صبر نخواهد کرد و آنها باید از فرصت باقی مانده برای اجرای تعهداتشان استفاده کنند.»

منابع: ایسنا، ایلنا / پ.پ