میزان قاچاق کالا و ارز در ایران: «۱۲.۵ میلیارد دلار در سال»

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۸

علی مویدی رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران روز دوشنبه میزان حجم سالانه قاچاق کالا و ارز در کشور را ۱۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرد.

ایران می‌گوید که کل قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۱۲.۹ میلیارد دلار در سال ۹۶ رسیده است

بر اساس گزارش‌های پیشین این ستاد، کل قاچاق کالا از ۲۵ میلیارد دلار در سال ۹۲ به ۱۲.۹ میلیارد دلار در سال ۹۶ رسیده است.

این گزارش همچنین می‌افزاید از این میزان قاچاق، ۱۲ میلیارد دلار مربوط به قاچاق ورودی و تنها ۹۰۰ میلیون دلار مربوط به قاچاق خروجی بوده است.

اظهارات آقای موید درباره کاهش حجم قاچاق به ۱۲.۵ میلیارد دلار در حالی است که طی سال گذشته گزارش‌های زیادی درباره قاچاق روزانه میلیون‌ها لیتر بنزین و گازوئیل به خارج از کشور گزارش شده بود.

همچنین طی سال گذشته ارزش پول ملی ایران به شدت سقوط کرد که راه را برای قاچاق سوخت، دام زنده، کالا و ارز به خارج از کشور باز کرد.

از طرفی اخیرا محمدرضا فریوری، عضو هیأت مدیره انجمن لوازم خانگی ایران، اخیرا اعلام کرد که قاچاق کالا نیز طی چند ماه اخیر به شدت افزایش یافته و در حالی که تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان با مشکل روبه‌رو شده، قاچاق کالا نیز به سهولت و با حجم بالا صورت می‌گیرد.

به‌گفته وی، نرخ دلار برای تولیدکنندگان ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان تمام می‌شود، در حالی که به گفته او، کالای قاچاق با دلار ۱۲۸۰۰ تومانی به کشور وارد می‌شود.

پیش از این نیز برخی از شخصیت‌های سیاسی در ایران با اشاره به مدیریت اسکله‌ها توسط سپاه پاسداران و نیروی انتظامی از دست داشتن این دو نهاد در قاچاق کالا سخن گفته‌اند.