تهدید رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ایران به تعلیق پروتکل الحاقی

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۸

مجتبی ذوالنور، نماینده مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری مهر گفته است در صورتی که اروپا در سه هفته باقی‌مانده از «مهلت ۶۰ روزه»، اقدامی برای حفظ برجام نکند «پروتکل الحاقی را که به عنوان پشت‌قباله برجام، داوطلبانه اجرایی کردیم، به حالت تعلیق در می‌آوریم».

مجتبی ذوالنور، رئیس کمیته هسته‌ای مجلس، تهدید به خروج از پروتکل الحاقی در صورت عدم حفظ برجام کرده است

این نماینده که مسئول «کمیته هسته‌ای» در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است، همچنین مدعی شده که «اروپا برای حفظ برجام اراده‌ای ندارد و نمی‌خواهد برای این کار هزینه کند».

مجتبی ذوالنور گفته است در صورت عدم حفظ برجام پس از پایان مهلت ۶۰ روزه، «در وهله اول، درصد غنی‌سازی اورانیوم را تا هر میزانی که نیازمان باشد افزایش می‌دهیم … مثلاً اگر بخواهیم برای زیردریایی‌ها باتری اتمی تولید کنیم باید درصد غنی‌سازی تا بیش از ۶۰ درصد را در دستور کار قرار دهیم».

ذوالنور همچنین از «بازگرداندن رآکتور اراک به وضعیت قبل از برجام»، «تجدیدنظر در همکاری خود با آژانس» و «خروج از ان‌پی‌تی» به عنوان دیگر اقدامات ایران در صورت عدم تأمین منافعش در برجام ظرف سه هفته آینده نام برد.

ایران ۱۸ اردیبهشت امسال و در سالگرد خروج آمریکا از برجام، با اعلام اینکه برخی تعهداتش ذیل برجام را متوقف می‌کند، به اروپا مهلتی ۶۰ روزه برای اجرای تعهداتش داد؛ کشورهای اروپایی در واکنش، اعلام کردند که هیچ ضرب الاجلی را نمی‌پذیرند.

آمریکا پیش از این کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ذیل برجام را برخلاف «قواعد بین‌المللی» دانسته و گفته است که این اقدام نشانگر تلاش ایران است تا «دنیا را به گروگان بگیرد».