عکس‌های جدید پنتاگون درباره حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۸

 پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) با انتشار تصاویر تازه‌ای از انفجار نفتکش‌ها در دریای عمان، بر این موضع که این اقدام کار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده تاکید کرد.

تصویری از “حضور قایق سپاه پاسداران در کنار نفتکش” کوکوکا کوریجس که ارتش آمریکا منتشر کرده است

تصویری از “حضور قایق سپاه پاسداران در کنار نفتکش” کوکوکا کوریجس که ارتش آمریکا منتشر کرده است
به گزارش بی بی سی، وزارت دفاع آمریکا عکس های تازه ای منتشر کرده که می گوید نشان می دهد نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اخیرا در دریای عمان به دو نفتکش خارجی حمله کرده است. همزمان پنتاگون می گوید در واکنش به درخواست “سنتکام” (مرکز فرماندهی آمریکا که خاورمیانه را پوشش می دهد) و توصیه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در رایزنی با کاخ سفید، هزار سرباز دیگر به خاورمیانه اعزام خواهند شد. پنتاگون در بیانیه اش در مورد حمله به نفتکش ها در دریای عمان، عکس های تازه ای از وقایع بعد از حادثه منتشر کرد و گفت یکی از این عکس ها “بقایای دستگاه اتصال مغناطیسی یک مین منفجر نشده” را نشان می دهد.
گروه بین‌الملل,بهار نیوز:
وزارت دفاع آمریکا در بیانیه خود گفته است: “بنا بر مدارک ویدیویی، منابع و مهارتی که برای برداشتن سریع مین های مغناطیسی لازم است، ایران مسوول آن حملات است.” ایران قبلا اتهام دست داشتن در آن حملات را رد کرده است. در میان متحدان آمریکا بریتانیا این شواهد را پذیرفته اما آلمان آنها را ناکافی دانسته است. ارتش آمریکا همچنین می گوید که حدود سه ساعت بعد از دریافت گزارش حمله به نفتکش “فرانت التر”، یک قایق گشتی ایران از کشتی “هیوندای دوبی” که خدمه فرانت التر را نجات داده بود می خواهد آنها را تحویل دهد و که این کشتی از دستور اطاعت می کند.

یک روز بعد از حمله روز پنجشنبه ۱۳ ژوئن به دو نفتکش در دریای عمان، سنتکام، ویدیویی را منتشر کرده بود که به گفته آن یک قایق گشتی سپاه پاسداران ایران را نشان می‌دهد که تلاش می‌کند یک مین عمل نکرده را از بدنه نفتکش‌ کوکوکا جدا کند. دوشنبه گزارش شد که مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا قرار است برای دیداری با مقامات ستاد مرکزی فرماندهی آمریکا (سنتکام) و “فرماندهی عملیات ویژه” به فلوریدا سفر کند. این دیدارها سه شنبه انجام خواهد شد. پومپئو پیشتر گفته بود که آمریکا درحال بررسی “همه گزینه ها” از جمله استفاده از نیروی نظامی در واکنش به حمله به نفتکش هاست. از سوی دیگر حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در بریتانیا در مصاحبه ای در مورد اقدامات آمریکا گفت: “متاسفانه آنها به سوی رویارویی می روند.”

برنامه اعزام نیروهای تازه
وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه از برنامه اعزام هزار سرباز دیگر به خاورمیانه خبر داد. پاتریک شاناهان وزیر دفاع آمریکا در بیانیه ای گفت: “آمریکا در پی جنگ با ایران نیست. اقدام امروز برای اطمینان از امنیت و سلامت خدمه نظامی ما که در سراسر منطقه کار می کنند و برای حفاظت از منافع آمریکا انجام می شود.”
این دومین افزایش نیروهای آمریکایی در منطقه طی یک ماه اخیر است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز ۲۴ مه اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی به خاورمیانه را تایید کرده بود. پاتریک شاناهان، وزیر دفاع آمریکا، در آن زمان گفت اعزام نظامیان بیشتر آمریکایی برای تقویت نیروها “در مقابل تهدید مداوم نیروهای ایرانی، از جمله سپاه پاسداران و وابستگانش” انجام می‌شود. اعلام آن تصمیم پس از آن بود که آمریکا گفت سپاه پاسداران مستقیما در عملیات خرابکارانه علیه چند نفتکش در امارات دست داشته است. اتهامی که ایران رد می کند. روز ۱۲ مه، انفجارهایی در دو نفتکش سعودی، یک نفتکش نروژی و یک نفتکش اماراتی در نزدیکی بندر نفتی فجیره متعلق به امارات متحده عربی روی داد و به این نفتکش‌ها خساراتی وارد کرد.

بستن تنگه هرمز آشکار خواهد بود
روز دوشنبه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، گفت اگر این کشور “اراده‌ای” برای جلوگیری از صدور نفت از خلیج فارس داشته باشد، “آن اراده را به طور کامل محقق و به طور علنی و آشکار اعلام خواهد کرد”. سرلشکر پاسدار محمدباقری، در همین خصوص گفته است که آمریکا این حملات را “مبنای اتهام به ایران قرار داده است” و تاکید کرده است که کشورش “همچون آمریکا تروریست، فریبکار و ناامن کننده جهان و اذناب منطقه‌ای و بین‌المللی آن، فریبکاری و پنهانکاری نخواهد کرد”.
به گفته این فرمانده ارشد نظامی نیروهای مسلح ایران “در صورت نیاز به صورت علنی ، آشکار و پرقدرت و با شدت با دشمنان ملت و منافع ملی کشور ، برخورد و در منطقه‌ای بسیار وسیع از آن دفاع خواهد کرد و هیچ ملاحظه‌ای را درقالب پنهان کاری و فریبکاری نخواهد داشت.” در یک سال اخیر بعد از خروج آمریکا از توافق اتمی، مقام های ایرانی در موارد متعدد تهدید به بستن تنگه هرمز کرده بودند. از جمله حسن روحانی رئیس جمهور ایران گفته بود که اگر ایران به خاطر تحریمها نتواند از تنگه هرمز نفت صادر کند، دیگران هم نفتی صادر نخواهد کرد.
پنجشنبه هفته گذشته، همزمان با دیدار شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، دو نفتکش در آب های دریای عمان، هدف حمله مسلحانه قرار گرفتند. نخست‌وزیر ژاپن در آن دیدار قرار بود که پیام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، را به ایران منتقل کند، اما آیت الله خامنه‌ای گفت که “ترامپ را شایسته ارسال هیچی پیامی نمی داند”. دونالد ترامپ بهار سال گذشته در اجرای وعده های انتخاباتی خود از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام خارج شد و تمامی تحریم‌هایی را که رفع شده بود، مجددا برقرار کرد.

به فاصله کوتاهی پس از این تصمیم، آمریکا سلسله تحریم‌های تازه‌تری هم علیه ایران به اجرا گذاشت که به سقوط صادرات نفت ایران از حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز به کمتر از یک میلیون شد. آمریکا گفته است به “فشار حداکثری” به ایران ادامه می دهد تا رفتار این حکومت “عادی” شود. یکی از اهداف آمریکا از تحریم های جدید علیه ایران “به صفر رساندن درآمد نفتی” جمهوری اسلامی ایران عنوان شده است اما همزمان با شروع این تحریم ها ایران تهدید کرد که در صورتی که نتواند نفت خود را از خلیج فارس صادر کند “دیگران هم نخواهند توانست نفت از منطقه صادر کنند”.

در یکی از تازه ترین اقدامات آمریکا که به تنش میان دو کشور دامن زده، ایالات متحده آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان “تروریستی” خارجی نامید. برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و اسرائیل از این تصمیم استقبال کرده اند. در اقدامی متقابل ایران هم نظامیان آمریکا در خاورمیانه را “تروریست” خوانده است. از زمان تروریستی خوانده شدن سپاه پاسداران، دو بار نفتکش ها در آب های دریای عمان هدف حمله قرار گرفته اند. ایران این وقایع را مشکوک خوانده و خواستار روشن شدن حقایق مرتبط با آن شده است. دبیرکل سازمان ملل متحد، دبیرکل اتحادیه عرب، شماری از رهبران کشورها از جمله طرف های ایران در توافق اتمی، خواستار کنترل تنش های روز افزون در منطقه شده اند و درباره احتمال “درگیری غیر منتظره” در خلیج فارس هشدار داده اند.
سس
سس
سس
سس
سس