سالروز درگذشت ابوعلی سینا دانشمند، فیلسوف و ادیب بزرگ ایران

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۸

بوعلی سینا که اروپاییان نام وی را Avicenna تلفظ می کنند و او را Great Master of Medicine می خوانند 18 ژوئن سال 1037 میلادی در شهر همدان وفات یافت. بوعلی بود که برای نخستین بار علائم بیماری ها را به دست داد.

بوعلی سینا بر همه علوم و فنون و ادبیات زمان خود تسلط داشت، به گونه یی که مولفان تاریخ علوم، میزان دانش او را برابر با یک دائرهالمعارف یا Encyclopedia ذکر کرده اند. وی که در نزدیکی بخارا ـ از شهرهای خراسان بزرگتر و مرکز ادبیات و فرهنگ پارسی ـ به دنیا آمده بود، به نوشته روزنگار جهان به زبان انگلیسی (صفحه 338) در 16 سالگی یک دانشمند تمام عیار بود. بوعلی سینا در عین حال یک فیلسوف، ادیب و دولتمرد بود. وی بیشتر سالهای آخر عمر خود را در اصفهان گذرانیده بود.

بوعلی در دانش پزشکی کتابی تحت عنوان «قانون در طب» نوشت که تا پایان قرن 19 کتاب درسی دانشکده های پزشکی اروپا بود.

در این کتاب، ابن سینا برای نخستین بار علائم بیماری ها از جمله تغییرات نبض، اسهال، تغییر رنگ زبان و … را شرح داده است و هنوز تا به امروز هر استاد و پزشک که کتاب Symptoms تالیف کرده از بوعلی سینا به عنوان پدر تشخیص بیماری ها از روی علائم و زنگ خطرهای آنها به نیکی و احترام یاد کرده و از ایران به عنوان کشوری که چنین فرزندی برومند، افتخارآمیز و سودمند را به جهانیان عرضه داشته قدردانی به عمل آورده است.
نوشیروان کیهانی زاده, مهمترین رویدادهای ایران و جهان