ورود تمساح‌ها به شهری در جنوب شرق ایران

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۹

روز سه‌شنبه خبر رسید که به طرزی بی‌سابقه، چند سر تمساح وارد شهر پیشین در جنوب شرق استان سیستان و بلوچستان شده در مرکز این شهر در اطراف آب‌نمای مرکز شهر، موسوم به آب‌نمای لکسر، سرگردان شده‌اند.

این تمساح‌ها از گونه گاندو (تمساح پوزه‌کوتاه) هستند که تنها کروکودیل بومی ایران است.

بهزاد دهواری، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز، شهرستانی که شهر پیشین در آن واقع شده، به خبرگزاری‌ها گفت که «تمساح پوزه‌کوتاه یک گونه جانوری تا حدودی خجالتی بوده و کمتر به مناطق مسکونی نزدیک می‌شود» و افزود که مسئولان بخش سرباز برای بررسی مسئله ورود گاندوها به شهر در محل بخشداری جلسه‌ای تشکیل داده‌اند.

او افزایش آب سد پیشین و پرآب شدن سرشاخه‌های ورودی آب، به‌خصوص سرشاخه ورودی آب شهر پیشین، را با این امر مرتبط دانست.

بهزاد دهواری همچنین گفت: «با توجه به بررسی‌های میدانی انجام شده مشخص شد که در اطراف منطقه مورد بحث مراکز عرضه نگهداری و فروش مرغ زنده وجود دارد که ضایعات این مراکز به حاشیه رودخانه ریخته می‌شود و همچنین در این منطقه حیواناتی از قبیل سگ‌های ولگرد، خدنگ و روباه که تغذیه تمساح از آنهاست وجود دارند که این موضوع سبب شده که تمساح‌ها جهت تغذیه به این قسمت از رودخانه بیایند.»

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سرباز توضیح داد که در جلسه بخشداری «مقرر شد که نصب تابلوهای شنا ممنوع و زیستگاه تمساح در طول مسیر رودخانه و نقاط حساس، پاکسازی حاشیه رودخانه از ضایعات مرغداری‌ها، صدور اخطاریه‌های زیست‌محیطی برای مرغ‌فروشی‌ها متلخف و آلاینده محیط زیست در حاشیه رودخانه، زنده‌گیری و انتقال تمساح‌های سرگردان این منطقه به حوضچه سد پیشین با همکاری شهرداری، اطلاع‌رسانی مردمی از طریق فضای مجازی و تریبون نماز جمعه در خصوص زیستگاه‌های تمساح مردابی و عدم نزدیک شدن شهروندان به این گونه انجام شود.»

گاندو تنها در بنگلادش، هندوستان، قسمت‌هایی از پاکستان و ایران زندگی می‌کند. بر اساس آخرین سرشماری، ۴۰۰ سر گاندو در ایران در جنوب استان سیستان و بلوچستان زندگی می‌کنند.

اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست، پیش از این در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که در سال‌های گذشته به خاطر خشکسالی‌ها تعداد گاندوهای ایران به ۲۰۰ سر کاهش پیدا کرده بود.

گاندوها در حالت طبیعی تمایلی به شکار انسان ندارد اما در سال‌های اخیر بر اثر خشکسالی‌ها و ترسالی‌های شدید مواردی از حمله آنها به کودکان در بلوچستان گزارش شده و کارشناسان محیط زیست متوجه تغییر محسوسی در رفتارهای این تنها تمساح بومی ایران شده‌اند.

بزرگ‌ترین گاندویی که تاکنون دیده شده بیش از ۵ متر طول و بیش از ۴۵۰ کیلوگرم وزن داشته است. مردم محلی این جانور بومی را مقدس می‌دانند و اعتقاد دارند که هرجا گاندو هست، آب هم وجود دارد.

منابع: خبرگزاری‌های ایسنا، مهر و پانا / پ.پ