فراخوان انتخاباتی محمدباقر قالیباف؛ قمار دوباره کلکسیونر شکست

By | ۱۳۹۸-۰۳-۲۹

گویا «محمدباقر قالیباف» تصمیم گرفته است جا پای «محسن رضایی» بگذارد و نامزد دایمی انتخابات باشد. او هنوز چند ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، زمزمه حضور در انتخابات را سر داده است.

در حالی که گمان می‎رفت پس از ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ و افشای پرونده فساد مالی شهرداری تهران، قالیباف به مهره‎ای سوخته در عرصه سیاست تبدیل شده باشد، خبرهایی که در چند روز اخیر منتشر شده‌اند، نشان می‌دهند که او تنها زمین بازی را عوض کرده و هدف خود را از ریاست جمهوری، به ریاست مجلس تغییر داده است.
ایران‌وایر: حسام قناطیر

او در ویدیوی کوتاهی با عنوان «مجلس نو»، راه برون رفت از وضعیت دشوار کنونی کشور را «اعتماد به جوانان» عنوان می‎کند. قالیباف ضمن استفاده از کلماتی، از جمله حرکت در مسیر «نواصول‎گرایی»، «گام دوم انقلاب» و «جوان‎گرایی»، به جوانان توصیه می‎کند «آتش به اختیار» باشند، بدون دعوت حاضر شوند و منتظر دستور از بالا به پایین نمانند.

این اقدام نشان می‎دهد که او پس از سه بار ناکامی در انتخابات ریاست جمهوری، هم‎چنان با تلاش بسیار به دنبال یافتن گفتمان سیاسی مخصوص به خود است.

در انتخابات سال ۱۳۸۴ بود که قالیباف به عنوان پدیده‎ای سیاسی مطرح شد. او پیش از آن در افکار عمومی چندان شناخته شده نبود و فرماندهی نیروی انتظامی را برعهده داشت. تشکیل «گشت ارشاد» برای مقابله با «بی حجابی» و ایجاد «پلیس ۱۱۰» را قالیباف در همان دوره به نام خود ثبت کرد.

نیروی انتظامی تحت فرماندهی قالیباف حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه «بنز الگانس» به کشور وارد کرد تا به عنوان خودروی پلیس به کار گرفته شوند. خرید بدون مطالعه این خودروها موجب شد که تنها دو سال پس از واردات آن‎ها، به دلیل هزینه بالای نگه‎داری خودروهای بنز، به تدریج از ناوگان خارج و با خودروهای «سمند» و «زانتیا» جایگزین شوند. قالیباف میراثی در نیروی انتظامی به جا گذاشت که «اسماعیل احمدی مقدم»، فرمانده بعدی درباره آن گفت: «هر بنز الگانس با قیمت یک پراید برابری می‎کند چرا که بنزهای الگانس مشکل گمرکی دارد و باید حقوق گمرکی آن که در آن سال‌ها برای هر دستگاه ۳۲میلیون تومان بود، پرداخت می‎شد.»

مدتی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، زمزمه نامزدی قالیباف مطرح شد. در نهایت او با موافقت رهبر جمهوری اسلامی، از نیروی انتظامی استعفا داد تا در رقابت های انتخاباتی حضور پیدا کند.

حضورش در برنامه «صندلی داغ» هم یکی از تدابیری بود که برای مهیا کردن شرایط حضور او در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری اتخاذ شد. صندلی داغ یکی از برنامه‌های پربیننده صداوسیما بود. قالیباف در این برنامه درباره شهادت برادرش در عملیاتی به فرماندهی خودش حرف زد و گریه کرد؛ اشک‌هایی که بسیاری را تحت‌تاثیر قرار داد.

پوسترهای تبلغاتی قالیباف با یونیفورم خلبانی و عکس‌های روتوش شده او نشان می‎دادند که سعی دارد مورد پسند جوانان واقع شود. او از کارگردان مطرحی به نام «احمدرضا درویش» برای ساخت مستند انتخاباتی خود در سال ۱۳۸۴ بهره گرفت و لباس‌های رنگی و جوان پسندش خبرساز شدند. تا جایی که وقتی برای سخنرانی در جمع دانشجویان «دانشگاه باهنر» کرمان حاضر شد، یکی از دانشجویان از او پرسید چه قدر برای لباس‌هایش هزینه می‌کند؟

اما سوابقی، از جمله امضای نامه سران سپاه به «محمد خاتمی»، رییس جمهوریپیشین  در جریان حوادث کوی «دانشگاه» سال ۱۳۷۸ موجب شد که تلاش‎های قالیباف برای جلب نظر جوانان نقش بر آب شود.

گفته می‎شود که در انتخابات سال ۱۳۸۴، بسیاری از افرافد از جمله «مجتبی خامنه‌ای»، پسر رهبر جمهوری اسلامی تمایل داشتند قالیباف رییس جمهوری شود اما «محمود احمدی‌نژاد» طرف‌داران بیش‌تری در میان اصول‌گرایان داشت و در روزهای منتهی به انتخابات، حمایت‌ها به سمت احمدی‌نژاد متمایل شد.

قالیباف به ریاست جمهوری نرسید اما حمایت بیت رهبری از او قطع نشد. قالیباف با رای اعضای شورای شهر که بیش‌تر اصول‌گرا بودند، شهردار شد. آن روزها در محافل سیاسی گفته می‌شد که حمایت «محمدی گلپایگانی»، رییس دفتر آیت‌الله خامنه‌ای آرای اعضای شورای شهر را به سمت قالیباف معطوف کرده است. قالیباف سه دوره شهردار ماند اما در آخرین دوره که سال ۱۳۹۲ بود، به سختی و با اختلاف یک رای با «محسن هاشمی»، شهردار شد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲، اصول‎گرایان ائتلافی را به نام «پیشرفت» تشکیل دادند که قرار بود از سه نامزد خود، یعنی «غلامعلی حدادعادل»، «علی‌اکبر ولایتی» و محمدباقر قالیباف، آخری را به صحنه رقابت انتخاباتی بفرستند. حدادعادل انصراف داد اما ولایتی حاضر به این کار نشد و در رقابت انتخاباتی ماند.

در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۲، قالیباف ظاهرش را از اسپورت به رسمی تغییر داد اما در مناظره‎های انتخاباتی، در جدال با «حسن روحانی» بازنده شد؛ به ویژه زمانی که روحانی عبارت مشهور «گاز انبری» را درباره او به کار برد.

قالیباف ادعا می‎کرد که در حوادث سال ۱۳۸۲ کوی دانشگاه یا خوابگاه «طرشت» دانشگاه «علامه طباطبایی»، نیروی انتظامی تمام قد جلوی لباس شخصی‎ها ایستاد و اجازه نداد حوادث ۱۳۷۸ رخ دهد. اما روحانی در پاسخ به او گفت: «آن جا بحث این بود که شما می‎گفتید دانشجویان بیایند، ما برنامه گازانبری داریم.»

او برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶نیز بار دیگر نامزد شد اما حادثه آتش سوزی ساختمان «پلاسکو» و بحث‎هایی که در پی آن درباره سوءمدیریت در شهرداری و تجهیز نکردن آتش نشانی تهران مطرح شد، به چهره سیاسی قالیباف آسیب زد؛ به ویژه این که گفته شد هنگام وقوع حادثه، قالیباف برای دیدارهای سیاسی عازم قم بوده و از نیمه راه بازگشته است.

قالیباف که تصور می‎کرد راه محمود احمدی‎نژاد را از شهرداری تا ریاست جمهوری می‎پیماید، این بار به لباس او درآمد تا شاید در پوشش ساده زیستی بتواند آرای مردم را جلب کند. او پیراهن‎های خاکستری و کرم رنگ گشاد می‎پوشید و روی شلوار می‎انداخت.

در مناظرات تلویزیونی انتخابات سال ۱۳۹۶، قالیباف با حسن روحانی و «اسحاق جهانگیری»، نامزدهای دیگر ریاست جمهوری درگیری لفظی شدیدی پیدا کرد. او در این مناظره‌ها، دولت روحانی را به «دولت چهار درصدی‌ها» و حامی رانت، قاچاق و اختلاس متهم کرد. این اظهارات، افکار عمومی را نسبت به سبک زندگی قالیباف حساس کردند. با وجودی که او به نفع «ابراهیم رئیسی» از رقابت‌های انتخاباتی کنار رفت، تا مدت‌ها بعد تصاویری از او منتشر می‌شد در حالی که کاپشنی از یک برند معروف پوشیده یا خودروی گران قیمت سوار شده بود.

شایعاتی درباره سفر قالیباف به لندن و استرالیا و فعالیت‎های اقتصادی فرزندانش، از جمله واردات گوشت از استرالیا نیز انتشار یافت. او در سخنرانی که مهرماه ۱۳۹۷ منتشر شد، این شایعات را مورد تمسخر قرار داد و گفت: «به قول یکی از دوستان، ما طی الارض می‌کنیم؛ یعنی هم‎زمان می‎توانیم هم همدان باشیم، هم لندن، هم استرالیا.»
اما درباره شایعه واردات گوشت اظهارنظری نکرد.

پس از انتخابات ۱۳۹۶، قالیباف به مهره‎ای سوخته تبدیل شد. اما با حکم رهبر ایران، به عضویت «مجمع تشخیص مصلحت نظام» درآمد تا یک صندلی در عرصه سیاست ایران داشته باشد.

با وجود پرونده‌های متعدد فساد مالی، از جمله پرونده‌ای که به «املاک نجومی» معروف شد، زمین‏خواری، حمایت مالی از موسسه خیریه همسرش، دستور رهبر ایران برای رسیدگی به پرونده شهرداری و دستگیری «عیسی شریفی»، معاون قالیباف در شهرداری، او باز هم قصد دارد حضور خود در صحنه سیاست را پررنگ کند.

شهردار پیشین تهران اینک عزم کرده است رییس مجلس شورای اسلامی شود اما مشخص نیست که این پروژه او تا چه حد مورد تایید دیگر اصول‌گرایان باشد. اگر دیگر آن‌ها قالیباف را همراهی نکنند، او یک شکست دیگر در کارنامه خود ثبت خواهد کرد.