جزئیات سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه در هرمزگان

By | ۱۳۹۸-۰۳-۳۰

شکار پهپاد گلوبال هاوک آمریکا

پهپاد آمریکایی «گلوبال هاوک»، توسط سپاه بامداد امروز در هرمزگان، سرنگون شد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ به دنبال سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: در نخستین ساعات بامداد امروز (پنجشنبه 30 خرداد) یک فروند پهپاد آمریکایی “گلوبال هاوک ” بعد از تجاوز به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان، هدف آتش پدافند نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت که باعث سقوط و سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک ا»ریکا شد. پهپاد آمریکایی/ سپاه

سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط سپاه در هرمزگان

لوکاس تاملینسون خبرنگار فاکس نیوز که خبرهای پنتاگون را پوشش می دهد در توئیتی به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شده است که ایران این پهپاد آمریکایی که ویژگی اش پرواز در ارتفاع بالاست را با یک موشک زمین به هوا در تنگه هرمز و در حریم هوایی بین‌المللی ساقط کرده است. از سوی دیگر سخنگوی فرماندهی مرکزی ارتش امریکا اعلام کرد پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران قرار نداشت.

این اتفاق به دنبال افزایش فعالیت های مخرب آمریکا در منطقه رخ داده و روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ و خروج از برجام آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کند و ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات، آمریکا را عامل اصلی بی ثباتی در منطقه می داند و قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهد.

دومین بیانیه سپاه پاسداران پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک
سپاه پاسداران در دومین بیانیه خود پس از ساقط کردن پهپاد آمریکایی جزئیات بیشتری از این حادثه را منتشر کرد و نوشت: “پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک در ساعت ۱۴ دقیقه بامداد امروز از یکی از پایگاه‌های نیروهای آمریکایی در جنوب خلیج فارس با مختصات معلوم به هوا برخاسته و بر خلاف قوانین هوانوردی کلیه تجهیزات مربوط به معرفی خود را خاموش نموده و در نهایت پنهان‌کاری، از تنگه هرمز به سمت چابهار ادامه مسیر می‌دهد”.

سپاه اعلام کرده “در زمان بازگشت به سمت غرب منطقه در محدوده تنگه هرمز با تجاوز به فضای سرزمینی جمهوری اسلامی ایران، مشغول جمع آوری اطلاعات و جاسوسی می‌شود”.

 

قیمت پهپاد سرنگون‌ شده آمریکایی چقدر است؟
قیمت پهپاد آمریکایی که سپاه پاسداران صبح امروز سرنگون کرده است ۱۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

مقامات آمریکایی پهپاد سرنگون شده را از نوع ام-کیو سی ۴ ترایتون (MQ-4C Triton) متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده معرفی کرده است.

سپاه در کدام منطقه پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد؟

 

پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک

پهپاد آمریکایی گلوبال هاوک (ار کیو-۴) دور بردترین پهپاد عملیاتی جهان است. هواپیمای بدون سرنشینی است با دو بال بلند بدون پس‌گرایی شبیه به بال یک گلایدر، که برای سوار شدن روی هوا و کاهش مصرف سوخت در ارتفاع بالا کاربرد بسیار دارد.

 

گلوبال هاوک دارای مخازن سوخت داخلی در درون بال و بدنه است، بدنه هواپیما آلومینیومی است. این هواپیما توان حمل یک محموله ۹۰۰ کیلوگرمی حاوی سنسور‌های شناسایی را دارد. این مدل می‌تواند تا ارتفاع ۶۵ هزارپایی پرواز کند و ۴ خدمه آن را کنترل می‌کنند.

 

شرکت نورثروپ گرومن که این پهپاد را تولید کرده در وب‌سایتش پهپاد ترایتون را پهپادی توصیف کرده است که می تواند بیش از ۲۴ ساعت در آسمان پرواز کند و تا ارتفاع بیش از ۱۰ مایل (۱۶ کیلومتر) اوج بگیرد.