«انصراف ترامپ» از حمله محدود به مواضع ایران در آخرین دقیقه

By | ۱۳۹۸-۰۳-۳۱

روزنامه نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه، ۳۰ خردادماه، به نقل مقام‌های آمریکایی گزارش داد که دونالد ترامپ در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی، دستور «حمله محدود» به ایران را صادر کرده، اما در حالی که این عملیات در مراحل اولیه بود، حمله را متوقف کرد.

این حملات محدود قرار بود بامداد روز جمعه به وقت محلی انجام شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز همین گزارش را به نقل از منابع خود تایید کرده است.

هیچ یک از این دو رسانه به نام منبع خود در دولت دونالد ترامپ اشاره نکرده‌اند.

نیویورک تایمز می‌نویسد که در حالی که شماری از مقامات نظامی و سیاسی منتظر بودند که حمله به برخی از مواضع ایران ساعت هفت عصر به وقت واشینگتن انجام شود، دونالد ترامپ دستور توقف حمله را صادر کرده است.

این گزارش اضافه کرده است، ترامپ دستور حمله به تعداد مشخصی از مراکز نظامی ایران از جمله مراکز راداری و پدافند موشکی را صادر کرده بود.

یک مقام بلندپایه دولت آمریکا به نیویورک تایمز گفت، در حالی که این عملیات در مراحل اولیه خود بود و هواپیماهای بمب‌افکن و ناو هواپیمابر آمریکا آماده حمله شده بودند، این عملیات متوقف شد.

شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیز به نقل از منابع مطلع گزارش داد رئیس جمهوری آمریکا دستور حمله به ایران را صادر کرد، اما از تصمیم خود بازگشت.

به نوشته ای‌بی‌سی، دلایل تغییر تصمیم دونالد ترامپ برای متوقف کردن این عملیات مشخص نیست.

در همین زمینه نیویورک تایمز می‌نویسد که مشخص نیست که آیا حمله به تعویق افتاده یا کاملاً لغو شده است.

هنوز کاخ سفید یا وزارت دفاع آمریکا به گزارش رسانه‌های آمریکا در این خصوص واکنشی نشان نداده‌اند.

بامداد روز پنج‌شنبه سپاه پاسداران اعلام کرد که یک فروند پهپاد آمریکایی را بر فراز قلمرو ایران ساقط کرده است. این در حالی است که آمریکا می‌گوید این پهپاد در آب‌های بین‌المللی هدف قرار گرفته شده است.

ساعاتی پس از انتشار خبر سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت: «ایران اشتباه خیلی بزرگی کرد.»

دونالد ترامپ همچنین در خصوص نحوه پاسخ به این اقدام ایران گفت: «به‌زودی معلوم خواهد شد. من نمی‌خواهم در این مورد زیاد حرف بزنم. ایران اشتباه بزرگی کرد.»

به گفته مقام‌های نظامی ایران، پهپاد آمریکایی «در ساعت ۴:۰۵ صبح امروز» [پنج‌شنبه] و «توسط سامانه سوم خرداد» پس از «ورود به حریم هوایی ایران» رهگیری و منهدم شده است.

از سوی دیگر، ژنرال جوزف گاستلا، فرمانده نیروی هوایی ستاد فرماندهی مشترک آمریکا، عصر پنج‌شنبه گفت که پهپاد آمریکایی که دیشب با یک فروند موشک زمین به هوای ایران سرنگون شد، در ۳۴ کیلومتری دور از ساحل این کشور و در ارتفاع بالا در حال پرواز بود.

بر اساس قوانین بین‌المللی ۱۲ مایل دریایی (۲۲ کیلومتر)، مرز ساحلی کشورها محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران هم می‌گوید، بخشی از بقایای لاشه این پهپاد در آب‌های ایران پیدا شده است.

رادیو فردا: