موضع دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در قبال تحولات خلیج فارس: گاهی بهتر است که مداخله‌ نشود

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۱

دونالد توسک، رئیس شورای اروپا روز جمعه ۲۱ ژوئن در پایان نشست دو روزۀ سران ۲۸ کشور عضو اتحادیه در بروکسل، خبرنگاران را در جریان عمده موضوعات مورد بحث در این نشست قرار داد.

به گفتۀ او وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا و تصمیم‌گیری دربارۀ بودجه بلندمدت آن همچنین سیاست‌های اتحادیه در موضوع مبارزه با تغییرات آب و هوایی، در صدر گفتگوهای این نشست قرار داشته است.

آقای توسک به نقل از ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد که در حال حاضر بزرگترین خطر برای اقتصاد جهان، تنش‌های تجاری و ژئوپلیتیک است. او تاکید کرد که آنچه اکنون جهان به آن نیاز دارد و باید در جریان نشست گروه ۲۰ در اوزاکا نیز بر آن تاکید شود، تلاش برای همکاری شرکا با یکدیگر است و نه تهدید یکدیگر.

برکسیت از دیگر محورهای نشست سران اتحادیه اروپا بود. به گفتۀ آقای توسک، رهبران شرکت کننده در این نشست اعلام کردند که در کنار تلاش برای جلوگیری از وقوع بی‌نظمی در پی خروج بریتانیا از این اتحادیه، با نخست‌وزیر آیندۀ بریتانیا همکاری خواهند کرد و سعی می‌کنند در آینده رابطۀ نزدیکی با بریتانیا داشته باشند.

آقای توسک تاکید کرد که در موضوع آینده رابطۀ بروکسل‌-لندن، این اتحادیه برای هر نوع گفتگویی آماده است اما در موضوع توافق برکسیت که پیش از این میان اتحادیه و ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا امضا شده است، مذاکرۀ دوباره‌ای در کار نخواهد بود.

آقای توسک افزود که بروکسل برای سناریوی خروج بریتانیا از اتحادیه آنهم بدون هیچ توافقی، خود را آماده کرده است و کشورهای عضو در این موضوع آگاه شده‌اند.

ابراز نگرانی آنگلا مرکل درباره افزایش تنش‌ها در منطقۀ خلیج فارس

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز جمعه در پایان نشست سران اتحادیه اعلام کرد که او و دیگر رهبران اتحادیه اروپا پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر اینکه آمریکا در آستانۀ حمله نظامی به ایران قرار دارد، درباره وضعیت وجود نگران است.

خانم مرکل گفت: «ما دربارۀ وضعیت کنونی نگرانیم و از مذاکرات دیپلماتیک حمایت می‌کنیم؛ یک راه حل سیاسی برای یک وضعیت بسیار پرتنش.»

دونالد توسک دربارۀ ایران: دلیلی وجود نداشت که بیانیۀ اروپایی ویژه‌ای تهیه شود

سخنان خانم مرکل دربارۀ ایران در حالی مطرح شد که پیش از آن هنگامی که از آقای توسک دربارۀ تحولات خلیج فارس سوالی پرسیده شد، او پاسخ داد که رهبران دربارۀ حملۀ نظامی احتمالی آمریکا به ایران صحبتی نکردند.

آقای توسک اعلام کرد که رهبران اتحادیه اروپا از افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس بسیار نگرانند اما افزود: «دلیلی وجود نداشت که بیانیۀ اروپایی ویژه‌ای در این موضوع تهیه شود.»

آقای توسک افزود که اتحادیه اروپا تحولات خلیج فارس را از نزدیک پیگیری می‌کند اما «گاهی بهتر است که مداخله‌ای نشود» و اینکه موضع اتحادیه اروپا در قبال ایران «مسئولانه» است.

او در ادامه گفت: «بزرگترین مشکلات در تاریخ ما همیشه در پی سیاستهای بسیار فعال بوجود آمده است و نه سیاست‌های خیلی منفعل.»