ضرب‌الاجل ترامپ به رژیم ایران: خواهان جنگ نیستیم؛ فوری مذاکره کنید؛ فرصت کمی دارید!

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۱

-ترامپ از طریق عمانی‎ها به رژیم ایران پیام داده، آمریکا جنگ نمی‌خواهد و خواهان مذاکره فوری است.
-سفیر سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران به وزارت خارجه جمهوری اسلامی احضار شد.

مقام‎های جمهوری اسلامی ایران، جمعه ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد)، به خبرگزاری رویترز گفته‌اند دونالد ترامپ نیمه‌شب گذشته از طریق عمان به تهران در باره‎ی جنگ قریب‌الوقوع با رژیم ایران هشدار داده و در این پیام با اعلام ضرب‌الاجل به جمهوری اسلامی برای تصمیم‌گیری درباره‎ی مذاکره گفته «آمریکا جنگ نمی‌خواهد و خواهان مذاکره فوری است و [رژیم ایران] برای قبول آن فرصت کمی دارد.»

به نوشته رویترز، مقام‎های جمهوری اسلامی در پاسخ به پیام ترامپ گفته‌اند که علی خامنه‌ای رهبر نظام هرگونه مذاکره با آمریکا را منع کرده است! با اینهمه آنها گفته‎اند که «پیام را به او می‌رسانند.»

دیدار ترامپ و رهبران کنگره در کاخ سفید درباره تهدیدات ایران

پیش از این روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی نوشت پس از سقوط پهپاد سنتکام در تنگه هرمز دونالد ترامپ فرمان حمله تلافی‌جویانه‌ی محدود به برخی از تأسیسات نظامی سپاه را صادر کرده بود اما بعد پشیمان شده و دستور را لغو کرده است.
کیهان چاپ لندن:

پنجشنبه به دعوت کاخ سفید، نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان، چاک شومر رییس اقلیت دموکرات‌های سنا، کوین مک‌کارتی رییس اقلیت مجلس نمایندگان و میچ مک‌کانل رییس اکثریت جمهوریخواهان سنا تشکیل جلسه دادند تا در مورد تهدیدات از سوی رژیم ایران گفتگو کنند.

نانسی پلوسی پس از جلسه، رفتار جمهوری اسلامی ایران را خصمانه و غیرمسئولانه توصیف کرد و خواهان تنش‌زدایی و همکاری با متحدان آمریکا شد.

گفته می‎شود در جلسه پنجشنبه در کاخ سفید علاوه بر مایک پنس معاون ترامپ، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید و پاتریک شاناهان سرپرست وزارت دفاع و شماری از اعضای کمیته‌های نظامی و اطلاعاتی کنگره آمریکا نیز حضور داشتند.

در  این میان، عصر جمعه، ۳۱ خرداد، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی در تماس با سفیر سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران، گفته مدارک انکارناپذیری مبنی بر حضور پهپاد آمریکایی در فضای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و حتی قطعاتی از لاشه این پهپاد در آب‌های سرزمینی ایران به دست آمده است. ساعاتی بعد اعلام شد سفیر سوئیس در تهران نیز به وزارت خارجه جمهوری اسلامی فرا خوانده شده است.

خبرگزاری ایسنا گزارش داد، محسن بهاروند «مدیرکل آمریکای وزارت خارجه» در ملاقات با سفیر سوئیس با ارائه یادداشت رسمی به تجاوز هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به قلمرو هوایی کشور اعتراض کرد و دولت آمریکا را مسئول عواقب اینگونه اقدامات تحریک‌آمیز دانست.

دستیار ظریف خواستار انتقال این پیام شد که ایران به دنبال جنگ با هیچ کشوری از جمله ایالات متحده آمریکا نیست ولی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هیچگونه اقدام تجاوزکارانه را تحمل نکرده و به شدت و بلادرنگ با آن برخورد خواهند کرد.