آمریکا در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی آیت‌الله خامنه‌ای را تحریم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۳

ایالات متحده آمریکا در واکنش به سرنگونی پهپاد این کشور بر فراز تنگه هرمز در هفته گذشته، تحریم‌های ایران را در روز دوشنبه سوم تیرماه تشدید کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی اعلام کرد که واشینگتن «تحریم‌های سختی» علیه آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران وضع می‌کند.

وی تصریح کرد که این تحریم در واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی از سوی جمهوری اسلامی ایران وضع شده است.

آقای ترامپ گفته که دفتر رهبر جمهوری اسلامی نباید از تحریم‌ها مستثنی شود.
رادیو فردا:

رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که بر اساس این فرمان اجرایی، رهبر جمهوری اسلامی، بیت رهبری و وابستگان آنها از دسترسی به نظام مالی آمریکا محروم می‌شوند.

وی تاکید کرد که آمریکا به افزایش فشار بر ایران ادامه خواهد داد.

آقای ترامپ گفت که «ما خویشتنداری زیادی از خود نشان دادیم ولی این بدان معنی نیست که در آینده نیز چنین خواهیم کرد».

رئیس‌جمهوری آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده خواهان درگیری با ایران نیست یا هیچ کشور دیگری نیست، ولی ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

وی در ادامه سخنانش گفت که خواهان مذاکره با ایران برای دستیابی به یک توافق تازه است ولی تهران این درخواست را رد کرده است مگر اینکه واشینگتن تحریم‌ها را لغو کند.

لحظاتی پس از امضای این فرمان اجرایی، استیو منوچین وزیر امور خزانه‌داری به خبرنگاران گفت که ایالات متحده تا آخر هفته محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، را نیز در فهرست تحریم‌ها قرار خواهد داد.

آقای منوچین گفت که آمریکا «میلیاردها دلار دیگر از دارایی‌های ایران» را ضبط خواهد کرد.

وزیر خزانه داری آمریکا همچنین از قرار گرفتن علیرضا تنگسیری، امیرعلی حاجی‌زاده و محمد پاکپور به ترتیب فرماندهان نیروی دریایی، هوا-فضا و زمینی سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های جدید خبر داد.

سرنگونی پهپاد آمریکایی و تشدید جنگ لفظی آمریکا و ایران

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز ۳۰ خرداد اعلام کرد که یک پهپاد آمریکایی را «در قلمرو هوایی ایران» سرنگون کرده است.

ایالات متحده در مقابل می‌گوید که پهپاد یادشده در محدوده هوایی بین المللی پرواز می‌کرده و ایران بدون دلیل به آن شلیک کرده است.

از آن روز دو طرف وارد جنگ لفظی شدیدی در این زمینه شده و نقشه‌هایی در مورد این‌که پهپاد آمریکایی در کدام نقطه بوده است منتشر کرده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز ۳۱ خرداد اعلام کرد که قرار بوده ارتش این کشور حملات محدودی علیه پایگاه‌های نظامی ایران انجام دهد ولی به دلیل عدم تناسب و احتمال کشته شدن «۱۵۰ نفر» در طرف ایرانی، این حمله را متوقف کرده است.

وی در عین حال تاکید کرد که گزینه نظامی همچنان در دستور کار است ولی کارزار فشار حداکثری علیه ایران به‌ویژه با اعمال تحریم‌های جدید را دنبال خواهد کرد.

تحریم‌های یکساله آمریکا

آمریکا در یک‌سال گذشته و پس از خروج از توافق شش قدرت جهانی با ایران، چند دور تحریم‌های معلق شده در نتیجه برجام را بازگرداند که بخش انرژی، بانکی، خودرو و صنایع پتروشیمی و معدنی را هدف گرفته است.

اقتصاد ایران در این مدت به شدت متلاطم شده و همزمان با بالا رفتن قیمت انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد کشور، بهای کالاهای اساسی نیز افزایش یافته است.

ایالات متحده در اردیبهشت امسال نیز معافیت خریداران نفتی ایران را لغو کرد و بر اساس گزارش خبرگزاری‌ها، بارگیری نفت از بنادر کشور تا ۴۰۰ هزار بشکه در روز افت کرده است ولی هنوز معلوم نیست که آیا تهران توانسته است برای این نفت بارگیری شده، مشتری پیدا کند یا نه.

پیش از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه گفت که روسیه و شرکای این کشور برای مقابله با تحریم‌های جدیدی که واشینگتن می‌خواهد علیه ایران اعمال کند، گام‌هایی برخواهند داشت.

وی اظهار داشت ‌که تصمیم آمریکا برای تشدید تحریم‌های ایران تنها به افزایش تنش‌ها دامن می‌زند و واشینگتن به‌جای این کار بهتر است با ایران وارد گفت‌وگو شود.

این توصیه در حالی مطرح می‌شود که مقام‌های آمریکایی از جمله دونالد ترامپ بارها اعلام کرده‌اند که خواهان گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط با ایران هستند ولی مقام‌های تهران به‌ویژه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، این درخواست را رد کرده‌اند.

رهبر ایران حتی مذاکره با دولت فعلی آمریکا را «سم مضاعف» خوانده است.