دیدگاه ناظران ارشد مسائل ایران درباره تحریم رهبر جمهوری اسلامی؛ افشای فساد مالی خامنه‌ای و اطرافیانش

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۶

روز دوشنبه سوم تیرماه، با فرمان اجرایی پرزیدنت ترامپ، امریکا تحریمهای جدیدی علیه آیت الله خامنه ای اعمال کرد.

ناظران ارشد مسائل ایران در آمریکا، در پاسخ اختصاصی به بخش فارسی صدای آمریکا، دیدگاه خود را درباره این تحریم‌ها و فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی بیان کرده اند:

«کن واینستین»
مدیر اندیشکده هادسن

این تحریم‌های تازه علیه رهبر و سیاست‌گذاران مهم ایران هزینه را [برای رژیم ایران] بالا می‌برد: این به آن معنی است که ایالات متحده اجازه نخواهد داد تجاوزگری‌های ایران بدون مجازات بماند. ضربه این تحریم‌ها به ویژه از این جهت شدید است که به موجب آن، مقامات ایران باید کمی بیشتر مانند شهروندان معمولی ایرانی زندگی کنند و دیگر نمی‌توانند از دارایی‌هایی که از روش‌های نامشروع به دست آورده‌اند – و غالبا از مردم تهیدست دزدیده‌اند – برای مسافرت، خرید کالاهای تجملی در خارج از کشور، و یا پرداخت هزینه تحصیل فرزندانشان در خارج، استفاده کنند و این به آن معنی است که توانایی ظریف در سفر به خارج از کشور در راستای تلاش‌های نیرنگ‌آمیز او برای تضعیف یکپارچگی غرب علیه ایران، به شدت محدود می‌شود.

«مارک دوبوویتز»
مدیر بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها در واشنگتن

تصمیم دولت [ایالات متحده] مبنی بر تحریم رهبر [جمهوری اسلامی]، دفترش، و ابزارهای مالی او تنها از یک اهمیت نمادین، برای نشان دادن این که خامنه‌ای اصلی‌ترین مانع بر سر راه ایرانیان برای داشتن یک زندگی بهتر است، برخوردار نیست. دولت [ایالات متحده] با این فرمان اجرایی تازه، امپراتوری دویست میلیارد دلاری رهبر را – که شامل نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام خمینی، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی، و دیگر بنیادها و شرکت‌های تحت کنترل خامنه‌ای و افراد او است – هدف قرار داده است.

ایرانیان می‌‎دانند که رهبر جمهوری اسلامی تا چه حد فاسد است: این نهادها بخش چشمگیری از دارایی‌هایشان را از راه تصرف سازمان‌یافته اموال خصوصی [مردم] که پس از انقلاب اسلامی روی داد، و نیز مصادره اموال خصوصی ایرانیان از آن زمان تاکنون، به دست آورده‌اند.

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها بیش از سیصد شرکت [و] مدیران و مقامات اجرایی ارشد مرتبط با این شرکت‌های نگهدار (هولدینگ‌ها) را – [که] بسیاری از آنها با شرکت‌های بین‌المللی روابط تجاری داشته‌اند – شناسایی کرده است. این اقدام، رژیم را بیش از گذشته از لحاظ دسترسی مالی به بازارهای جهانی منزوی می‌کند، و رفع این تحریم‌ها را برای هر دولتی که در آینده [در ایالات متحده] روی کار بیاید، در غیاب یک توافق فراگیر که به همه اقدامات بدخواهانه رژیم بپردازد، بسیار دشوار می‌کند.

«دیوید ایبسن»
رئیس سازمان «اتحاد علیه ایران هسته‌ای»

این فرمان اجرایی جدید که رهبر ایران را هدف قرار داده است، توان ساختار کنونی تحریم‌ها را افزایش می‌دهد. رهبر [جمهوری اسلامی]، دفترش، و منصوبان او، ویرانگرترین و نیرومندترین عوامل ایران، و در تضاد با سرابِ میانه‌رویِ ارائه شده از سوی دولت روحانی هستند. مجوز پرزیدنت [ترامپ] همچنین فساد فراگیر شبکه مالی آیت‌الله علی خامنه‌ای – که بنا به گزارش‌ها ارزش آن بیش از دویست میلیارد دلار است – را هویدا می‌کند. فشار حداکثری باید همچنان به معنای انزوای دیپلماتیک و مالی حداکثری باشد و [آن قدر] ادامه یابد تا آن که ایران رفتار کردن مانند یک عضو مسئول در جامعه جهانی را آغاز کند.

«ایلان برمن»
معاون ارشد رئیس اندیشکده شورای سیاست خارجی آمریکا در واشنگتن

تازه‌ترین تحریم‌های دولت [ایالات متحده] لایه دیگری از کارزار فشار حداکثری پرزیدنت [ترامپ] بر ضد جمهوری اسلامی است. آنها همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند تا آن چه را که مردم ایران از مدت‌ها قبل می‌دانسته‌اند – یعنی این که طبقه خواص ملایان کیسه‌هایشان را، به هزینه مردم ایران، کاملا انباشته‌اند – هویدا سازند. پاسخگو قرار دادن این رهبران غیرمنتخب، از جمله شخص رهبر، از لحاظ نمادین، و نیز به عنوان روشی نیرومندانه از سوی کاخ سفید برای افزایش فشار بر تهران بدون دست زدن به برخورد نظامی، بسیار مهم است.

«مایکل روبین»
پژوهشگر ارشد موسسه آمریکن اینترپرایز

برای مدت چهل سال، مشکل، نه مردم ایران، بلکه رهبری جمهوری اسلامی ایران بوده است و از این رو، این گامی است که باید مدت‌ها پیش برداشته می‌شد. مقامات رسمی ایران ممکن است گلایه کنند؛ اما پرسش درست‌تر باید این باشد که در شرایطی که بسیاری از ایرانیان برای تهیه خوراکشان با مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند، چگونه خامنه‌ای و افراد حاضر در حلقه داخلی او میلیاردر شده‌اند.
صدای آمریکا: