دفاع آستان قدس رضوی از تشکیل یگان ویژه حفاظت از حرم

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۸

یک مقام آستان قدس رضوی از شکل‌گیری یگان ویژه‌ای برای حفاظت از حرم امام هشتم شیعیان حمایت کرده و آن را “گامی در راستای صیانت بهتر از موقوفات رضوی” خوانده است.

یگان حفاظت آستان قدس رضوی آبان سال پیش در زمان ریاست ابراهیم رئیسی، رئیس فعلی قوه قضائیه ایران بر این نهاد شکل گرفت. گفته شده این برای اولین بار است که برای مراقبت از یک مکان مذهبی، یگان اختصاصی تاسیس شده است.

پیش از تشکیل این یگان، یگان حفاظت حرم سپاه پاسداران مسئولیت مراقبت از این مکان مذهبی را داشت.

آقای رئیسی در زمان اعلام شکل‌گیری این یگان گفته بود حرم امام هشتم شیعیان، همواره “هدف دشمنان” بوده است.

این حرم در عاشورای سال ۱۳۷۳ هدف بمب‌گذاری قرار گرفت که طی آن ۲۶ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. مقام‌های جمهوری اسلامی، سازمان مجاهدین خلق را مسئول این بمب‌گذاری دانستند اما این سازمان مسئولیت خود را تکذیب کرد.

مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی روز گذشته (۷ تیر) در همایشی که به بیان وظایف این یگان اختصاص داشت گفت تاسیس این یگان، برای “صیانت بهتر” از موقوفات آستان قدس رضوی است.

دادستان استان خراسان رضوی هم گفته است دفاع از زائران حرم یکی دیگر از وظایف این یگان است.

آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین مجموعه موقوفی در ایران و از بزرگ‌ترین بنگاه‌های اقتصادی این کشور به حساب می‌آید. این نهاد مسئولیت موقوفات و نذورات امام رضا، امام هشتم شیعیان را در اختیار دارد.

آقای خاکسار قهرودی گفته است فعالیت‌های یگان حفاظت آستان قدس رضوی “معطوف به اقدامات پیشگیرانه، حفاظتی و مراقبتی از موقوفات” خواهد بود که منجر به “جلوگیری از تصرفات غیر قانونی” آن‌ها خواهد شد.

او گفته است این یگان، “صیانت و حفاظت” از موقوفات گسترده این آستان در استان‌های مختلف کشور را به عهده خواهد داشت.

منظور قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از تصرف غیر قانونی موقوفات این نهاد و این که چه فرد یا نهادی می‌خواهد دست به چنین کاری بزند مشخص نیست اما پیشتر یک معاون آستان قدس رضوی گفته بود “زمین خواران” به دنبال “تصرف” اراضی ملی، دولتی و موقوفه هستند.

آستان قدس رضوی شرکت‌ها و موسسات مالی فراوانی از جمله بیمارستان و شرکت‌ خودروسازی را اداره می‌کند.

آستان قدس رضوی در سال‌های پس از انقلاب به نهادی تبدیل شد که منتقدانش، آن را “امپراتوری آستان” و تولیتش را “والی خراسان” لقب دادند.

آیت‎الله روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، این نهاد را از پرداخت مالیات به دولت معاف کرد که این روند در سال‌های رهبری آیت‌الله علی خامنه‌ای هم ادامه داشته است. اگرچه اسفند سال پیش آقای رئیسی گفت که از زمان حضور او در این نهاد، مالیات پرداخت شده است.

رهبر جمهوری اسلامی اخیرا احمد مروی را به تولیت آستان قدس رضوی منصوب کرد.

در سال ۱۳۹۳ با تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان قرار شد مالیات شرکت‌های آستان قدس محاسبه و پرداخت شود اما این مبلغ دوباره به آستان قدس پس داده شود.
بی بی سی: