چند عزاداری دیگر در فهرست آثار ملی ایران

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۸

سه اثر از این چهار اثر، جزو مراسم شیعی و در ارتباط با روزهای عزاداری تاسوعا، عاشورا هستند:

این آثار عبارتند از:

ـ عزاداری داری «قاتل آو» مراسمی است برای عزاداری در ظهر تاسوعا که تا بعداز ظهر روز بعد یعنی (عاشورا) ادامه دارد.

ـ «عزاداری عرب» مراسمی است که در روز عاشورا برگزار می شود. آن گونه که سازمان میراث فرهنگی سمنان در مورد این مراسم توضیح داده است، «مردان در این روز باید لباس های عربی و به سبک دوران صدر اسلام به تن کرده و خیمه هایی بسازند و سپس دسته جمعی در شهر حرکت کنند»

ـ «عزاداری حیدرحیدر» نیز مربوط به ایام ماه محرم و روزهای تاسوعا، عاشورا است. در این مراسم نیز عزاداران در تکیه آق علی چال جمع می شوند و با نوای حیدرحیدر عزاداری می کنند.

چهارمین اثر طرز تهیه نان فتیر روستای سرخه در سمنان است

سال گذشته نیز سازمان میراث فرهنگی سمنان شش اثر مذهبی ـ شیعی «نخل گردانی تکیه جهادیه، رسم زانو زدن، رسم شاطری، مراسم نخل گردانی، مراسم چلاچلا، عاشورا، و مراسم روز یازدهم محرم» را در فهرست میراث ملی ایران ثبت کرد.

ثبت آثار ملی ملموس و ناملموس (فیزیکی و غیرفیزیکی) براساس تعریفی که یونسکو داده است، به آثاری تعلق می گیرد که دارای ارزش هایی فرهنگی و ملی باشند. متاسفانه در طی ۱۶ سالی که «ثبت ملی و جهانی آثار غیرملموس» از سوی یونسکو شروع شده، جمهوری اسلامی هزارها اثر را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسانده که حدود ۲۰ هزار تای آن مربوط به روزهای عاشورا، تاسوعا و دیگر مراسم شیعی در دهات و شهرهای مختلف است.

و هنوز بسیاری از مراسم و جشن های غیرمذهبی ایران، که متعلق به کل مردمان ایران است، شانس ثبت در «فهرست آثار ملی ایران» را ندارند.

بنیاد میراث پاسارگاد: