کدام فرماندهان دریایی سپاه تحریم شدند؟

By | ۱۳۹۸-۰۴-۰۹

آمریکا همزمان با تحریم آیت‌الله خامنه‌ای، دفتر او و فرماندهان نیروی زمینی، دریایی و هوافضای سپاه، به طور مشخص پنج فرمانده مناطق عملیاتی سپاه در خلیج فارس را هم تحریم کرده است.

این فرماندهان در چه مناطقی فعالند و نگاهشان به نیروی نظامی ایران و آمریکا چیست؟

  • ناوسالار یکم عباس غلامشاهی: فرمانده منطقه ۱ صاحب الزمان بندرعباس

محدوده عملیاتی این منطقه شامل تنگه هرمز می‌شود که مسیر عبور نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری است و به همین خاطر گذرگاه آبی استراتژیکی محسوب می‌شود. دریادار علیرضا تنگسیری، فرمانده کنونی نیروی دریایی سپاه، سابقه فرماندهی این منطقه را دارد.

عباس غلامشاهی از سال ١٣٩٧ فرمانده این منطقه شده و پیش از آن جانشین فرمانده آن بوده است. آقای غلامشاهی معتقد است “رشادت‌” نیروهای ایرانی که در یک سال و نیم پایانی جنگ با عراق در درگیری‌هایی با آمریکا کشته شدند، باعث شد آمریکایی‌ها “ناکام بمانند”.

  • ناوسالار یکم رمضان زیرآهی: فرمانده منطقه ۲ نوح نبی بوشهر

محدوده عملیاتی این منطقه جزیره خارک را در بر می‌گیرد که بزرگترین پایانه بارگیری و صادرات نفت ایران است. نیروگاه بوشهر، تنها نیروگاه هسته‌ای ایران نیز در محدوده کار همین منطقه می‌گنجد. بازداشت ١٠ نفر از نیروهای آمریکایی در سال ۱۳۹۴ در همین منطقه انجام شد.

رمضان زیرآهی از سال ۱۳۹۶ فرمانده منطقه ٢ دریایی سپاه شده است. آقای زیرآهی معتقد است “آمریکایی‌ها از تردد قایق‌های تندروی سپاه در خلیج فارس هراس دارند.”

  • دریادار دوم یدالله بادین: فرمانده منطقه ۳ امام حسین

محدوده عملیاتی این منطقه از بندر ماهشهر، یکی از قطب‌های صنعت پتروشیمی ایران، تا آب‌های ایران در شط‌‌‌العرب (اروندرود) است. بازداشت ۱۵ ملوان نیروی دریایی بریتانیا در سال ۱۳۸۶ در همین منطقه انجام شد.

یدالله بادین از سال ۱۳۹۵ فرمانده منطقه ٣ دریایی سپاه شده است. آقای بادین پیش از آن فرمانده منطقه ۴دریایی بود. او معتقد است نیروی دریایی سپاه “یکی از قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای” به حساب می‌آید.

  • دریادار دوم منصور روانکاو: فرمانده منطقه ۴ ثارالله پارس جنوبی

محدوده عملیاتی این منطقه عسلویه و میدان گازی پارس جنوبی را شامل می‌شود که بزرگترین میدان گازی جهان است و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در آن شده است.

منصور روانکاو از سال ۱۳۹۵ فرمانده منطقه ۴ دریایی سپاه شده است. آقای روانکاو گفته است “امروز قدرت نیروی دریایی سپاه نسبت به دوران دفاع مقدس، زمین تا آسمان فرق می‌کند.”

  • سرتیپ دوم علی عظمایی: فرمانده منطقه ۵ امام باقر

محدوده عملیاتی این منطقه جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را شامل می‌شود که بین ایران و امارات متحده عربی بر سر حاکمیت بر آنها اختلاف وجود دارد. جزیره سیری هم در همین منطقه است. پیشتر این محدوده هم جزو حوزه فعالیت منطقه ١ بود، اما با توجه به اهمیت تنگه هرمز، آن منطقه بر تنگه متمرکز شد و با تقسیم محدوده عملیاتی‌اش به دو بخش، منطقه ۵ ایجاد شد.

علی عظمایی از سال ١٣٩١ که منطقه ۵ دریایی سپاه ایجاد شده فرمانده آن است. آقای عظمایی پیش از این گفته است “دشمن از بعد نظامی، توانایی مقابله و رویارویی با کشور ما را ندارد.”
بی بی سی: