انفجار ۸ سال پیش در انبار موشکی سپاه کار اسرائیل بود؟

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۰

در سریالی که از شبکه سوم صداوسیما در حال پخش است، گفته می‌شود که انفجار ۸ سال پیش در انبار موشکی سپاه، کار موساد بوده است. در این انفجار چهل نفر از جمله سردار تهرانی مقدم، که پدر صنایع موشکی سپاه معرفی می‌شد، کشته شدند.

سریال “گاندو” ساخته “موسسه آوینی” که از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود ادعایی را که ۸ سال پیش ایهود باراک، نخست‌وزیر وقت اسرائیل درباره “انفجار بیدگَنِه” مطرح کرده بود تائید کرد.

“انفجار بیدگنه” حوالی ظهر روز ۲۱ آبان ۱۳۹۰ (۱۲ نوامبر ۲۰۱۱)  در یکی از انبارهای موشکی سپاه پاسداران در پادگان مدرس رخ داد. این پادگان و انبار موشکی سپاه میان دو روستای “بیدگنه” و “اخترآباد” شهرستان ملارد (استان تهران) و در نزدیکی کوهی به نام کیکاوس واقع است.

طبق گزارش منابع رسمی جمهوری اسلامی، در این انفجار  ۲۷ تن از کارکنان رسمی سپاه کشته و ۱۶ نفر نیز زحمی شدند. منابع دیگر شمار کشته‌ها را حدود ۴۰ نفر اعلام کردند. سردار سرلشکر حسن تهرانی مقدم، که پدر صنایع موشکی ایران معرفی می‌شد، از جمله کشته‌های این انفجار مهیب بود.

دویچه وله :

مقا‌م‌های جمهوری اسلامی انفجار در انبار موشکی سپاه را “حادثه” اعلام کردند. اما چند روز پس از حادثه مجله آمریکایی “تایم” به نقل از یک “مقام اطلاعاتی غربی” نوشت که “انفجار بیدگنه” کار  تشکیلات امنیتی اسرائیل (موساد) بوده است. همان زمان برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز این انفجار را ناشی از “خرابکاری” دانسته و نوشتند که اسرائیل در آن دست داشته است.

رسانه‌های اسرائیلی همچنین به انفجار سال ۱۳۸۹ در پادگان امام علی خرم‌آباد اشاره کرده و نوشتند: «یک سال پیش نیز انفجاری در محل نگهداری موشک‌های دوربرد شهاب ۳ روی داد که ۱۸ نفر در آن حادثه کشته شدند.»

اکنون و پس از گذشت ۸ سال از انفجار بیدگنه، “خبرگزاری باشگاه خبرنگاران” وابسته به صداوسیما، ویدئوی کوتاهی از سریال “گاندو”  با عنوان “ماجرای شهادت شهید تهرانی مقدم در سریال گاندو طرح شد” منتشر کرده که در آن یک افسر امنیتی درباره این انفجار صحبت می‌کند.

در این سکانس مامور امنیتی می‌گوید: «در انفجار بیدگنه ابتدا ما فکر می‌کردیم انفجار یک سانحه بوده اما دو سال بعد در اسنادی که ویکی‌لیکس منتشر کرد، مشخص شد جاسوسی که با نام “رحمت والی” به عنوان کارمند به این پایگاه وارد شده بود این عملیات تروریستی را به دستور آمریکایی‌ها و موساد و همکاری گروهک مجاهدین خلق انجام داده است.»

خبرآنلاین نوشته است اظهارات فوق ادعایی بود که پس از انفجار بیدگنه، ایهود باراک نخست وزیر وقت اسرائیل آن را طرح کرده بود اما آن زمان از سوی سردار کوثری نماینده وقت مجلس شورای اسلامی و سردار رمضان شریف مدیر روابط عمومی سپاه پاسداران رد شده بود.

بنابر گزارش خبرآنلاین، در سال ۱۳۹۵ نیز برادر حسن تهرانی مقدم در سالگرد انفجار بیدگنه گفته بود کشته شدن برادرش حاصل “جنایتی تروریستی” بوده اما هیچ گاه شخص یا ارگانی رسمی این ادعا را تائید نکرده بود تا اینکه صداوسیما در سریال “گاندو” به عنوان یک واکنش رسمی، جزئیاتی از آن عملیات تروریستی را طرح کرده است.