آژانس اتمی: ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از ۳۰۰ کیلو‌گرم گذشت

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۰

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تایید کرده است که ایران از مرز از مرز ۳۰۰ کیلو گرم ذخیره اورانیوم غنی شده عبور کرده است.

ساعتی پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفت که “طبق آنچه بنده اطلاع پیدا کردم ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلو [ذخیره اورانیوم غنی شده] عبور کرده و این را قبلاً هم اعلام کرده بودیم. بر اساس آنچه اعلام شده خیلی شفاف گفته‌ایم چه کار می‌کنیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم؛ این را از حقوق خودمان در داخل برجام می‌دانیم”.

پیشتر نیز خبرگزاری فارس به نقل از یک “منبع آگاه” خبر داد که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای مووسم به برجام عبور کرده است.

بنابر این گزارش، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز ذخیره اورانیوم غنی شده ایران را اندازه‌گیری کرده‌اند و مطلع شدند که وزن این مواد، از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

پیشتر، در سال ۲۰۱۵، ایران در توافق هسته‎‌ای ایران با گروه ۱+۵ (برجام) تعهد کرده بود که این میزان را زیر ۳۰۰ کیلوگرم نگه خواهد داشت.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به آنچه “بی‌عملی” کشورهای اروپایی در برابر تحریم های آمریکا علیه ایران می خوانند، اعلام کرده بود که به سقف نگهداری ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص کم و ۱۳۰ تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.

چند روز پیش آلمان، فرانسه و بریتانیا، سه کشور اروپایی طرف برجام، طی یک نامه رسمی دیپلماتیک به ایران درباره تبعات کاهش تعهدات اتمی‌اش هشدار داده بودند. این کشورها هشدار داده بودند که اگر جمهوری اسلامی ایران دست به اقداماتی بزند که به زمینه نقض توافق هسته ای را فراهم کند، اروپا توانایی کمتری برای کمک به ایران خواهد داشت.

امکان بازگشت تحریم‌های بین‌المللی

این اقدام ایران می‌تواند زمینه را برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی که با هدف محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران وضع شده بود، فراهم کند.

توسعه ذخایر اورانیوم غنی شده ایران در شرایطی صورت می‌پذیرد که پس از سرنگونی یک پهپاد آمریکایی از سوی ایران تنش‌ها میان تهران و واشنگتن افزایش یافته است. پیش از آن نیز ایران به حمله به چند تانکر نفتی در تنگه هرمز متهم شده بود.

اخیرا در سالگرد خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های یکجانبه از سوی ایالات متحده ایران اعلام کرد تعهداتش در توافق هسته‌ای را به مرور کاهش دهد.

ایران با اعلام این تصمیم، ۶۰ روز به طرف های اروپایی فرصت داده است تا زمینه فروش نفت ایران مبادلات مالی مرتبط با آن را فراهم کند و تهدید کرده که در پایان این مهلت، بخش های دیگری از تعهدات خود در اجرای توافق هسته‌ای را متوقف خواهد کرد.

اتحادیه اروپا اما این مهلت را رد کرد.

کاهش میزان ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین و همچنین پایین نگه داشتن خلوص اورانیوم غنی سازی شده جمهوری اسلامی ایران از کلیدی‌‌ترین بخش های توافق برجام است.

اورانیوم غنی شده چیست؟

برای ساخت سلاح اتمی اورانیوم باید بیش از ۹۰ درصد غنی شده باشد

بر اساس برجام، ایران تنها مجاز به تولید اورانیوم ۲۳۵ غنی شده با خلوص پایین و غلظت کمتر از ۴ درصد است که می‌تواند برای تولید سوخت در نیروگاه‌های هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

در حال حاضر، درصد غلظت اورانیوم در ایران افزایش نیافته بلکه تنها وزن این مواد از مرز مجاز ۳۰۰ کیلوگرم در برجام عبور کرده است.

سازمان کنترل سلاح می‌گوید “ذخیره ۱۰۵۰ کیلوگرمی می‌تواند در روند غنی‌سازی قرار بگیرد و ماده لازم برای ساخت یک بمب را تولید کند”.

ایران بارها تأکید کرده است که قصد ندارد سلاح هسته‌ای بسازد.

چرا این موضوع مهم است؟

گذر از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گام اول ایران برای کاهش تعهدات برجامی است

همزمان این نگرانی نیز عنوان شده است که ایران نه فقط از نظر وزن ذخیره اورانیوم بلکه از نظر غلظت هم از ۳.۶۷ درصد فراتر برود.

ایران همواره گفته که قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد اما کارشناسان می‌گویند با رسیدن غلظت اورانیوم به بیست درصد بیشتر راه برای ساخت بمب اتمی طی شده است چون وقتی غلظت طبیعی اورانیوم ۲۳۵ یعنی ۰.۷ درصد به ۲۰ درصد افزایش یابد عملا ۹۰ درصد تلاشی که برای رسیدن به سلاح اتمی لازم است انجام گرفته است.

نگرانی دیگر نیروگاه آب سنگین اراک است.

گام اول و دوم ایران چیست؟

ایران کاهش تعهدات خود را مستند به بند ۲۶ و ۳۶ توافق هسته‌ای می‌داند. بر اساس این دو بند، جمهوری اسلامی به دلیل عدم اجرای تعهدات طرف مقابل می‌تواند تعهدات خود را کاهش دهد و این به معنای نقض برجام نیست.

گذر از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گام اول ایران برای کاهش تعهدات برجامی است.

گام دوم شانزدهم تیر برداشته می‌شود و به گفته عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه گام دوم “مقداری مباحث مربوط به غنی‌سازی است که درصد آن به‌زودی اعلام می‌شود.”

برخی کارشناسان معتقدند اگر ایران بخواهد درصد غنی‌سازی را بالا ببرد در گام دوم اقدام به غنی‌سازی ۲۰ درصدی خواهد کرد.

بی بی سی: