ترامپ پس از افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده در ایران: با آتش بازی می‌کنند

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۱

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در پی اعلام خبر افزایش اورانیوم غنی‌شده در ایران بیش از سقف تعیین‌شده در «برجام»، می‌گوید جمهوری اسلامی «با آتش بازی می‌کند». کاخ سفید و وزیر خارجه آمریکا نیز به تحولات واکنش نشان داده‌اند.

روز دوشنبه ۱۰ تیر ماه همزمان با اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران از ۳۰۰ کیلوگرم، سقف تعیین‌شده در توافق هسته‌ای، گذشته‌است.

اعلام این موضوع واکنش‌های بین‌المللی را در پی داشت.

واکنش‌های بین المللی به عبور ایران از مرز۳۰۰ کیلو گرم اورانیوم غنی شده

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در کاخ سفید در پاسخ به این پرسش که «آیا پیامی برای ایران دارد» گفته پیامی ندارد، اما ایران می‌داند دارد چه کار می‌کند و این کار «بازی با آتش است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که توافق اتمی دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما با ایران را توافقی «ناکارآمد» می‌داند، دولت خود را در سال گذشته از برجام خارج کرد. واشینگتن خواستار انجام مذاکرات تازه با جمهوری اسلامی بر سر برنامه اتمی و مسائل دیگر شده‌است.

تهران و دیگر طرف‌های برجام، طی ماه‌های گذشته به آن پایبند ماندند، اما با افزایش تحریم‌ها و کاهش چشم‌گیر فروش نفت، جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر اقدامات تازه‌ای را در پی گرفته‌است.

روز گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت اگر سه کشور اروپایی در برجام، یعنی فرانسه، بریتانیا و آلمان به «تعهدات خود عمل کنند»، به این معنی که فروش نفت و داد و ستدهای مالی تهران برقرار بماند، «ایران نیز اقدامات خود را به عقب باز می‌گرداند».

آقای ظریف در عین حال گفته ایران «برجام را نقض نکرده‌است».

کاخ سفید آمریکا می‌گوید این موضوع که در توافق اتمی به تهران اجازه داده شد تا به سطحی از غنی‌سازی ادامه بدهد «اشتباه بود».

به گفته کاخ سفید «حتی پیش از شکل‌گیری توافق اتمی هم شک چندانی وجود نداشت که ایران مفاد آن را زیر پا می‌گذارد».

دولت ترامپ خواستار بازگشت به «استاندارد توقف کامل غنی‌سازی، برای جلوگیری [از اشاعه جنگ‌افزار اتمی]» شده و می‌گوید به همراه متحدان خود «هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست پیدا کند».

وزیر خارجه آمریکا هم در توییتی گفته حکومت ایران «یک بار دیگر از برنامه هسته‌ایش برای باج‌گیری از جامعه بین‌المللی و تهدید امنیت منطقه استفاده می‌کند».

تهران همواره اتهام‌ها در مورد تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده و می‌گوید برنامه اتمی‌اش «صلح‌آمیز» است.

واشینگتن طی ماه‌های گذشته و پس از خروج از برجام تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ایران اجرا کرده که به کارزار «فشار حداکثری» موسوم است. تلاش برای «توقف کامل فروش نفت» بخشی از این کارزار به‌شمار می‌ررود.

دونالد ترامپ گفته حاضر به انجام مذاکرات بدون پیش‌شرط با ایران است، قصد تغییر حکومت ایران را ندارد و به گمان او ایران می‌تواند با حکومت فعلی نیز به کشوری «بزرگ» تبدیل شود؛ هرچند در این زمان فشارها و تحریم‌ها ادامه می‌یابند. رهبر جمهوری اسلامی، از جمله با اشاره به تحریم‌ها و افزایش آن‌ها به‌عنوان دلیلی بر «فقدان صداقت» واشینگتن، مذاکره با آمریکا را رد کرده‌است.

تنش‌ها در غرب آسیا نیز طی هفته‌های گذشته، پس از حملات به نفتکش‌ها در آب‌های جنوبی ایران، و سرنگونی یک پهپاد آمریکایی توسط سپاه پاسداران، شدت گرفته‌است. ایالات متحده، ایران را متهم به حمله به نفتکش‌ها کرده، اتهامی که جمهوری اسلامی رد کرده‌است.

رویتز، آسوشیتدپرس، کاخ سفید/ت, رادیو فردا