جنجال بر سر گزارشی که دور زدن تحریم‌ها را “لو می‌دهد”

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۲

صدا و سیمای جمهوری اسلامی گزارش‌های منتشر شده مبنی بر افشای جزئیات یک معامله نفتی محرمانه و نحوه دور زدن تحریم‌های آمریکا را رد کرده است.

‌‌جنجال بر سر انتشار گزارشی در صدا و سیما در حالی بالا گرفته که میزان صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا به‌شدت کاهش یافته است و رهبران جمهوری اسلامی در صدد یافتن راه‌هایی جایگزین برای فروش نفت هستند.

پیش‌تر برخی از رسانه‌های ایران گزارش داده بودند که در برنامه “سلام، صبح بخیر” شبکه سوم سیما، مجری این برنامه با نشان دادن تصاویر هوایی، مسیر یک کشتی حامل نفت را که در حال دور زدن تحریم‌های آمریکا و رساندن محموله خود به چین بوده، افشا کرده است.
دویچه وله:

در این برنامه گفته شده که این کشتی با نام “سالینا” یک میلیون بشکه نفت تحویل خریداران چینی داده است.

با این حال، روابط عمومی برنامه “سلام، صبح بخیر” ساعاتی پس از انتشار این گزارش‌ها اتهامات وارده مبنی بر افشای اطلاعات محرمانه ملی را تکذیب کرد.

در بیانیه روابط عمومی برنامه “سلام، صبح بخیر” گفته شده که اطلاعات مربوط به این کشتی و فروش محرمانه نفت ایران به مشتری چینی، پیش‌تر «در قالب گزارشی با تصاویر ماهواره‌ای در نشریه بین‌المللی فایننشال تایمز همراه با عکس و جزئیات کامل‌تر منتشر شده بوده است».


در این بیانیه گفته شده است: «اگر قرار بر ردیابی کشتی از سوی آمریکایی‌ها باشد، این امر باید هفته قبل صورت گرفته باشد و نیازی به یادآوری کردن برنامه “سلام، صبح بخیر” با زبان فارسی به طرف آمریکایی نیست.»

پخش این اطلاعات در حالی صورت می‌گیرد که وزارت نفت ایران پیش‌تر بر حفظ اطلاعات و “اسرار نفتی” اصرار کرده و حاضر به لو دادن “اطلاعات سری دور زدن تحریم‌ها” نشده بود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، پیش از این در مواردی در برابر پرسش‌هایی در مورد میزان تولید و فروش نفت ایران سکوت کرده و گفته بود حاضر به افشای اطلاعات در این زمینه نیست.

زنگنه اسفند ماه سال گذشته در جریان یک سخنرانی گفته بود: «من نمی‌توانم بگویم چطور تحریم‌ها را دور می‌زنیم، زیرا به ضرر ملت است. عده‌ای می‌گویند شما کار نمی‌کنید، اما ما نقشه‌ها را افشا نمی‌کنیم. ما هیچ اطلاعی نمی‌دهیم، زیرا دشمن علیه ما استفاده می‌کند.»