بانک مرکزی ایران از افزایش ۲۳ درصد نقدینگی در سال ۹۷ خبر داد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۷

بانک مرکزی ایران با انتشار گزارشی از وضعیت مالی کشور، می‌گوید نقدینگی در پایان سال ۹۷ به حدود ۱۸۸۲ تریلیون (هزار میلیارد) تومان رسیده که نسبت به پایان سال قبل از آن، بیش از ۲۳ درصد افزایش یافته است.

این رقم در سال ۹۳ حدود ۷۸۲ تریلیون تومان و کمتر از نصف پارسال بود.

نقدینگی یکی از مهمترین عوامل تورم است. تورم خردادماه امسال بنا به روایت مرکز آمار ایران، به ۳۷٫۶ درصد اوج گرفته‌است.

گزارش بانک مرکزی که در سایت رسمی آن منتشر شده است، می‌گوید میزان بدهی بخش دولتی به بانک‌ها به بالای ۳۳۲ تریلیون تومان رسیده است که نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۸.۶ درصد افزایش یافته است.

این رقم در سال ۹۳ حدود ۱۴۶ تریلیون تومان بود. به عبارتی طی چهار سال، بدهی بخش دولتی به بانک‌ها تقریبا ۲.۵ برابر (۱۲۷ درصد افزایش) شده است.

بدهی بخش غیردولتی به بانک‌ها نیز طی سال گذشته با ۲۰ درصد افزایش نسبت به ۹۶ و ۱۰۸ درصد افزایش نسبت به سال ۹۳ به بالای ۱۳۱۲ تریلیون تومان رسیده است.

دارایی‌های خارجی بانک‌های ایران در پایان پارسال به ۹۱۷ تریلیون تومان رسیده که نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۷ درصد رشد داشته است. از این رقم، ۴۶۵ تریلیون تومان، دارایی‌های بانک مرکزی، ۴۵۲ تریلیون تومان دارایی‌های بانک‌های دیگر و موسسات اعتباری کشور بوده است.

پارسال دو تریلیون تومان اوراق مشارکت دولتی و ۶.۵ تریلیون تومان اوراق مشارکت شهرداری‌های ایران منتشر شده که تنها کمتر از نیمی از این اوراق به فروش رفته است.

اوراق مشارکت دولتی با نرخ سود ۱۵درصد و اوراق شهرداری‌ها با نرخ سود ۲۰ درصد به مردم و شرکت‌های خصوصی پیشنهاد شده بود. این نرخ‌ها، بسیار پایین‌تر از نرخ تورم در کشور است و احتمالا به همین خاطر چندان مورد استقبال قرار نگرفته است.

وضعیت اقتصادی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی، صنعتی و اقتصادی به شدت آسیب دیده است.

اخیرا مرکز آمار ایران گزارشی منتشر کرد که می‌گوید شاخص فلاکت (مجموع نرخ بیکاری و تورم) در کشور طی دو سال، دو برابر شده است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۱۹ منفی ۶ درصد باشد و بانک جهانی هشدار داده است که نرخ تورم با تحریم کامل نفت ایران که دو ماه پیش توسط آمریکا انجام شد، به بالای ۵۰ درصد اوج بگیرد.

صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده است که نرخ بیکاری در سال‌های آینده نیز روند صعودی داشته باشد. این نهاد بین‌المللی می‌گوید نرخ بیکاری پارسال ایران ۱۳٫۹ درصد بوده و انتظار می‌رود در سال جاری میلادی به ۱۵٫۴ درصد اوج بگیرد. این رقم در سال‌های آتی نیز افزایش خواهد داشت و به ۱۹٫۴ درصد در سال ۲۰۲۴ اوج خواهد گرفت.

منابع: بانک مرکزی، مرکز آمار، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی. ف.ق, رادیو فردا