آمریکا، بریتانیا و اسرائیل آماده جنگ با ایران می‌شوند؟

By | ۱۳۹۸-۰۴-۱۸

هواپیماهای شکاری بمب افکن آمریکا، بریتانیا و اسرائیل، بنوشتۀ روزنامۀ «نزاویسیمایا گازتا» از چندی پیش تمرینات مشترک نظامی را آغاز کرده‌اند تا انجام «عملیات در شرایط جنگی» را میان خود هماهنگ کنند. این روزنامه به نقل از منابع نظامی اسرائیلی که رسانه‌های این کشور به آنها دسترسی داشته‌اند، از انجام پروازهای مشترک هواپیماهای «اف ـ ٣۵» آمریکائی، انگلیسی و اسرائیلی بر فراز سوریه و عراق خبر می‌دهد. در همین حال، شماری از مقامات اسرائیلی با اشاره به تهدیدات برخی مسئولان جمهوری اسلامی ایران، انجام «عملیات نظامی پیشگیرانه» علیه این کشور را ضروری می‌دانند.

اظهارات برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه هر گونه حمله‌ای به این کشور، دیگر دولت‌های منطقه را از واکنش تهران برکنار نخواهد داشت و بویژه نابودی اسرائیل را به دنبال خواهد آورد، مسئولان اسرائیلی را به تدارک عملیات پیشگیرانه علیه ایران واداشته است. حملات پیاپی هواپیماهای اسرائیلی در سوریه به مواضع نظامی جمهوری اسلامی و شبه نظامیان وابسته به آن، به همین منظور صورت می گیرد. این عملیات هوائی با این حال تا کنون همواره در خاک سوریه و در موارد محدود دیگر بهر حال خارج از خاک ایران به اجرا گذاشته شده است.

از نظر کارشناسان امور ایران، فشارهای شدید اقتصادی و تنگناهای اجتماعی و سیاسی کنونی در این کشور می‌تواند تهران را به انجام عملیاتی فراتر از آنچه تا کنون به آنها دست زده وادارد و این چنین واکنش آمریکا و متحدان این کشور را اجتناب ناپذیر سازد. در چنین صورتی است که تهدیدات تهران در منطقه‌ای کردن درگیری‌های نظامی می‌تواند به اجرا گذاشته شود و به همین سبب، در نظر برنامه گذاران نظامی، عملیات پیشگیرانه از حال باید تدارک دیده شده و در زمان مناسب به اجرا درآید.

«اسرائیل کاتز»، وزیر امور خارجۀ اسرائیل، در کنفرانس «امنیت ملی و بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» که اخیراً در «هرتزلیا» در اسرائیل برگزار شد، آشکارا گفت «ایران ممکن است جنگی علیه کشورهای خلیج [فارس] و اسرائیل راه اندازد» و بنا براین باید برای «انجام عملیاتِ پیشگیرانه آمادگی داشت».

این ارزیابی‌ها تنها بر اساس تهدیدات و اظهارات مسئولان ایران صورت نمی‌گیرد. انتقال «موشک‌های دوربرد» و دیگر تجیزاتِ تهاجمی از این کشو به سوریه نیز، بگفتۀ ژنرال «امیکام نورکین»، فرماندۀ نیروی هوائی اسرائیل، ایران از اهداف این کشور پرده برمی‌دارد. از همین روست که اسرائیل تا کنون بارها تاسیسات و تجهیزات سپاه و شبه نظامیان وابسته به آن را در سوریه نابود ساخته است.

با این حال، با توجه به تداوم تنش با ایران، مسئولان نظامی شماری از کشورهای منطقه بر این باورند که تحول اوضاع ممکن است انجام عملیات پیشگیرانه در خاک ایران را اجتناب ناپذیر سازد.

تمرینات مشترک هواپیماهای «اف ـ ٣۵» آمریکائی، انگلیسی و اسرائیلی که رسانه‌های تل آویو به آن اشاره کرده‌اند، ظاهراً در راستای همین نگرش، اما به نام مبارزه با تروریسم و داعش بر فراز سوریه و عراق صورت می‌گیرد. مقامات نظامی یادآوری می‌کنند که هواپیماهای شکاری بمب افکن «اف ـ ٣۵» دارای تجهیزات الکرونیک ویژه‌ای است که هر یک از آنها را، در اختیار هر کشوری که قرار داشته باشد، به آسانی در ساختار کنترل مشترک قرار می‌دهد.

این چنین است که شش فروند شکاری «اف ـ ٣۵ ب» بریتانیائی در روز ٢١ ماه مه ٢٠١٩ به پایگاه «اکروتیری» در قبرس منتقل شده و از همان جا در عملیات مشترک شرکت دارند.

هواپیماهای آمریکائی از پایگاه «الظفره» در امارات متحد عربی و هواپیماهای اسرائیلی از پایگاه‌های خود و از جمله پایگاه «نواتیم» در عملیات مشترک شرکت می‌کنند.

علاوه بر این، هواپیماهای سه کشور در روز ٢۵ ژوئن در عملیات تمرینیِ سه جانبۀ دیگری نیز در «مدیترانۀ شرقی» شرکت کردند.

هواپیماهای «اف ـ ٣۵» به موشک‌های هوا به زمین مجهز است و بنابراین برای انجام ماموریت‌های بمباران‌ تاکتیک مورد استفاده قرار می گیرد. این هواپیماها در کنار شکاری‌های «اف ٢٢» شبکۀ تهاجمی غیرقابل مقاومتی را بوجود می‌آورد.

بنوشتۀ روزنامه‌های آمریکا، این کشور اخیراً ١٢ فروند شکاری فرّار «اف ٢٢» را نیز به پایگاه «العدید» در قطر منتقل کرده است. این هواپیماها که قدرت مانوور بسیار دارد به موشک‌های هوا به هوا مجهز است و پوشش هواپیماهای تهاجمی را تامین می‌کند.
رادیو فرانسه: