مذاکره بریتانیا با آمریکا برای ایجاد ائتلاف در خلیج فارس

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۱

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا اعلام کرد این کشور برای ایجاد یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس با آمریکا مذاکره می‌کند. این مذاکرات در پی ایجاد مزاحمت برای یک نفتکش بریتانیایی هنگام عبور از تنگه هرمز انجام می‌شود.

نفتکش گریس ۱، حامل نغت ایران که توقیف آن در آب‌های نزدیک جبل‌الطارق به تنش میان جمهوری اسلامی و بریتانیا دامن زد

سخنگوی دفتر ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، جمعه ۲۱ تیر (۱۲ ژوئیه) از مذاکرات میان لندن و واشنگتن بر سر ایجاد یک ائتلاف نظامی در خلیج فارس خبر داد.

این مذاکرات ظاهرا پس از آن شروع شد که بریتانیا به طور رسمی نیروی دریایی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را به ایجاد مزاحمت برای یک نفتکش این کشور هنگام عبور از تنگه هرمز متهم کرد.

دفتر نخست‌وزیری بریتانیا می‌گوید لندن با توجه به “تهدیدات اخیر” در خلیج فارس مذاکره با واشنگتن را برای تقویت حضور نظامی در این منطقه آغاز کرده است.

سپاه پاسداران ایران اتهام ایجاد مزاحمت برای نفتکش بریتانیایی را رد کرده اما وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از وجود ویدئویی خبر داده که ظاهرا تلاش قایق‌های مسلح سپاه برای سد کردن راه عبور یک نفتکش بریتانیایی به نام “بریتیش هریتج” متعلق به شرکت “بریتیش پترولیوم” را اثبات می‌کند. این ویدئو تا کنون منتشر نشده است.

افزایش تنش در خلیج فارس

بریتانیا می‌گوید نزدیک شدن قایق‌های ایران به شناور این کشور روز پنج‌شنبه، ۱۱ ژوئیه رخ داده و در پی آن ناوچه “اچ‌ام‌اس مونتروز” متعلق به نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا در این ماجرا دخالت کرده و نیروهای سپاه عقب نشینی کرده‌اند.

از هفته گذشته و پس از توقیف نفتکش “گریس ۱” در تنگه جبل‌الطارق تنش میان لندن و تهران شدت گرفت. دولت محلی جبل‌الطارق احتمال داده که مقصد این نفتکش سوریه بوده و علت توقیف آن را نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا عنوان می‌کند.

دویچه وله :

مقامات ایرانی عنوان شدن سوریه به عنوان مقصد نفتکش گریس ۱ را تکذیب کرده‌اند اما از مقصد آن خبری نداده‌اند. عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز جمعه ۲۱ تیر به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «ادعاهای لندن درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران به لحاظ حقوقی قابل اعتنا نیست و از انگلیسی‌ها می‌خواهیم هر چه زودتر این نفتکش را رها کنند.»

پیشتر برخی منابع خبری گزارش داده بودند که توقیف نفتکش حامل نفت ایران به درخواست آمریکا و توسط نیروی دریایی بریتانیا انجام شده است.

تکذیب درخواست آمریکا برای توقیف گریس ۱

همزمان با اعلام خبر مذاکره بریتانیا و آمریکا درباره تشکیل ائتلاف نظامی در خلیج فارس، خبرگزاری رویترز از قول فابیان پیکاردو، رئیس دولت محلی جبل‌الطارق گزارش داد که هیچ کشور خارجی در تصمیم‌گیری در مورد توقیف نفتکش حامل نفت ایران دخالت نداشته است.

بنابر این گزارش فابیان پیکاردو در گزارش به پارلمان محلی جبل‌الطارق تاکید کرده که تصمیم درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران “به طور مستقل” در کابینه او گرفته شده و هیچ‌گونه “ملاحظات سیاسی” در این تصمیم‌گیری دخالت نداشته است.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به گفته پیکاردو، دولت محلی جبل‌الطارق اجازه نمی‌دهد که این منطقه آگاهانه یا ناآگانه درگیر نقض تحریم‌های اروپایی و بین‌المللی شود و گزارش توقیف شناور گریس به طور مستقیم برای دفتر فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا فرستاده شده است.

یک مقام امنیتی بریتانیا ۱۱ ژوئیه خبرهای مربوط با اسکورت شناورها با پرچم این کشور در خلیج فارس را تکذیب کرد اما در عین حال به رویترز گفت که لندن تدابیر امنیتی برای تردد کشتی‌ها با پرچم بریتانیا در آب‌های ایران را به سطح سه ارتقاء داده که بالاترین سطح است.