مشاور عالی وزیر بهداشت: جمعیت مولد ایران در حال نابودی است, در ۳۰ سال آینده، ۳۰ درصد جمعیت ما پیر خواهد شد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۱

محمداسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت ایران، همزمان با روز جهانی «جمعیت و تنظیم خانواده» اعلام کرد که جمعیت و رفتار باروری در کشور وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اکبری روز جمعه ۲۱ تیرماه هشدار داد که سرعت رشد پیری جمعیت در ایران در حال پیش افتادن از سایر کشورها است. مشاور وزیر بهداشت گفت: «در ۳۰ سال آینده، ۳۰ درصد جمعیت ما پیر خواهد شد.»

این مسئول وزارت بهداشت با انتقاد از رها کردن سیاست «مانیتور و کنترل جمعیت» در ایران توضیح داد با آن‌که پیری جمعیت در کشورهای غربی هم اتفاق افتاده، اما در ایران این امر با نابودی جمعیت مولد همراه شده است. او هشدار داد که این وضعیت در آینده بدتر خواهد شد.

اکبری فراز و نشیب‌های جمعیتی ایران در دهه‌های گذشته را «اعجاب‌آور» خواند و گفت پس از انقلاب افزایش نرخ رشد جمعیت در کشور به حدود شش تا هفت درصد، اما این میزان هم‌اکنون کاهش پیدا کرده است.

او اشاره کرد که در ایران سالانه نزدیک به یک میلیون نفر به جمعیت اضافه می‌شود.

مشاور وزیر بهداشت گفت در حالی که جمعیت کشور در حال افزایش است، هم‌زمان در حال پیر شدن هم است. او دلیل این مساله را پیشرفت‌های پزشکی و کاهش مرگ‌و‌میر و همزمان کاهش نرخ باروری عنوان کرد.

او توضیح داد که «در جمعیت سالمند کشور، ۴۰ درصد سواد ندارند و ۶۰ درصد نیز دارای شغلی نیستند و در نتیجه این افراد روی دست جوانان کشور خواهند ماند. »
ایران اینترنشنال: