اکبر طبری پور معاون اجرایی سابق صادق آملی‌لاریجانی بازداشت شد

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۳

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، برخورد با فساد از اولین شعارهایی بود رئیس جدید قوه قضائیه بر آن تأکید داشت و همان‌طور که مشاهده می‌کنیم برگزاری دادگاه‌های مختلف مفاسد اقتصادی گواهی بر این ادعاست که حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی اهتمام ویژه‌ای در برخورد با فساد و مقابله با مفسدان اقتصادی دارد. در این راستا مقابله با فساد در درون قوه قضائیه از خواسته‌های مردم بوده است که این موضوع نیز بارها از زبان شخص رئیس دستگاه قضا بیان شده است. متأسفانه به‌دلیل ناکارآمدی قوه قضائیه در دوره‌های گذشته در برخورد با فساد درون‌سازمانی، این موضوع به امری عادی بین مردم و مجموعه دستگاه قضا تبدیل شده بود. برای ثابت شدن این موضوع کافی است سری به دادگاه‌ها و دادسراها بزنیم.

اما در دوره تحول قوه قضائیه برخورد با فساد و پیگیری حقوق عامه توأمان صورت می‌گیرد و همگان منتظر هستند تا قوه قضائیه در دوره جدید تغییر کند و اقداماتش به نفع مردم باشد. فساد در درون قوه قضائیه از گذشته وجود داشته است و رشوه‌هایی که برخی از قضات از مردم برای تغییر روند رسیدگی به پرونده‌ها می‌گرفتند، امری ناپسند بود که صورت می‌گرفت. از طرفی به‌دلیل نبود نظارت کافی روی عملکرد وکلا، این افراد نیز پول‌های خارج عرف را از مردم طلب می‌کردند و مردم نیز به‌دلیل به نتیجه رسیدن پرونده خود، این پول‌ها را پرداخت می‌کردند. چند ماه پیش بود که رئیس قوه قضائیه اعلام کرد که اگر فردی از دستگاه قضا فسادی داشته باشد باید بیشتر از مفسدان خارج از قوه قضائیه مجازات شود. اخیراً نیز حدود ۶۰ قاضی مفسد یا از کار برکنار شدند یا دیگر در کرسی قضاوت قرار ندارند. این اقدامات نشان از عزم جدی قوه قضائیه در دوره جدید در برخورد با فساد درون‌سازمانی است.

در همین راستا عصر یکشنبه (۲۳ تیرماه) خبری مبنی بر بازداشت اکبر طبری معاون اجرایی رئیس پیشین قوه قضائیه در رسانه‌ها مخابره شد.

بر اساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا با تأیید خبر بازداشت اکبر طبری گفت: قوه قضائیه در دوره جدید، برخورد با هر نوع فسادی را در دستور کار خود قرار داده است و برای دستگاه قضا فرقی نمی‌کند که فساد از سوی چه فرد و مقامی صورت گرفته است و ما نیز در کمیسیون قضائی مجلس از این رویکرد قوه قضائیه که مورد تأیید رهبر معظم انقلاب قرار دارد و خواست مردم است حمایت همه‌جانبه‌ای دارد.

وی گفت: البته در برخورد با فساد همه نهادها باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و همه سازمان‌ها موظف به برخورد با مفسدان سازمان خود هستند و این‌طور نباشد که همگان منتظر دستگاه قضائی باشند.

سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما اگر منشأ فساد را پیدا کنیم و جلوی آن را بگیریم قطعاً از فسادهای دیگر جلوگیری کرده‌ایم. در نظامی که مبتنی بر احکام و قوانین اسلام است این حجم از فساد نگران‌کننده بوده چراکه اسلام با فساد اقتصادی به‌شدت مخالف است. در این راستا نیز بحث حقوق عامه مطرح است که دستگاه قضائی در تلاش برای احقاق حقوق مردم است.

نوروزی گفت: دستگاه قضائی باید مجازات مفسدان را طوری تنظیم کند که نوعی بازدارندگی داشته باشد و در این صورت است که افرادی که به فکر فساد هستند، از فکر پلید خود بیرون خواهند آمد.

وی در پاسخ به سؤالی دیگر درباره علت بازداشت اکبر طبری گفت: تا جایی که ما اطلاع داریم این فرد در بازداشت است و از بیان جزئیات معذورم.

بر اساس این گزارش، چندی پیش بود که علیرضا زاکانی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اکبر طبری را عنصری فاسد در قوه قضائیه نامیده بود که زمینه نابودی دو رئیس پیشین قوه قضائیه را فراهم کرده بود. از طرفی اقداماتی که اکبر طبری به‌دلیل معاون اجرایی بودن در قوه قضائیه انجام داده بود، موجب نگرانی بسیاری از افراد شده بود که چرا کسی جلوی اقدامات خلاف قانون این فرد را نمی‌گیرد. بااین‌حال بعد از روی کار آمدن سید ابراهیم رئیسی در قوه قضائیه و بعد از گذشت ۷ روز اکبر طبری از معاونت اجرایی دستگاه قضا برکنار و یوسف باقری به‌جای او، به‌عنوان سرپرست معاونت اجرایی حوزه ریاست قوه قضائیه منصوب شد.

نکته اینجاست که چرا آیت‌الله صادق آملی لاریجانی از اکبر طبری حمایت می‌کند. بعد از انتشار سخنان علیرضا زاکانی درباره اکبر طبری، دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جوابیه‌ای ضمن تکذیب مطالب بیان‌شده از سوی زاکانی درباره طبری، از وی دفاع کرد. در این جوابیه آمده بود که برخی از مطالب بیان‌شده در رسانه‌ها درباره تخلفات آقای طبری در دادسرا بررسی و تکذیب شده بود. بااینکه یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده بود که آیت‌الله لاریجانی اکبر طبری را با خود به مجمع تشخیص مصلحت نظام برده است اما این خبر را دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تکذیب کرد.

حال با بازداشت اکبر طبری باید منتظر ماند و دید که این فرد چه اقداماتی را در قوه قضائیه انجام داده است که موجبات بازداشت وی فراهم شده است.