ساخت قطعات خودرو توسط وزارت دفاع پس از تحریم‌ها

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۴

وزیر دفاع ایران با اعلام اینکه این وزارتخانه اقدامات «گسترده‌ای» را برای حل مشکلات خودروسازی کشور آغاز کرده، از قرارداد ۱۵۰۰ میلیارد تومانی صنایع دفاعی با خودروسازان برای ساخت «قطعات حساس» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، خبر داد که امیر حاتمی، وزیر دفاع، در جلسه این کمیسیون حضور یافته است.

براساس این گزارش، وزیر دفاع گفته که این وزارتخانه «اقدامات گسترده‌ای را برای حل مشکلات خودروسازی کشور آغاز کرده» است.

آقای حاتمی اعلام کرده است که وزارت دفاع قصد دارد به «حل مشکل خودرو کمک کند بدون اینکه جایگزین بخش خصوصی شود.

ورود وزارت دفاع ایران به فعالیت‌های خودروسازی در حالی صورت می‌گیرد که مقامات این وزارتخانه پیش از این از کاهش فعالیت‌های اقتصادی نهادهای نظامی خبر داده بودند.

آقای حاتمی همچنین در مصاحبه با وب‌سایت خبرگزاری «خانه ملت» خبر داد که صنایع دفاعی و خودروسازان قراردادهایی به ارزش حدود هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ساخت «قطعات حساسی که توسط خودروسازان قابل تولید نبوده» امضا کرده‌اند.

وی گفت که این اقدام پس از تحریم‌های آمریکا و خارج شدن شرکت‌های خودروساز خارجی از ایران انجام شده است.

سال گذشته و پس از تحریم‌های آمریکا شرکت های خودروساز خارجی از جمله پژو و سیتروئن بازار ایران را ترک کردند. پژو و سیتروئن سرمایه‌گذاری جدیدی را در ایران انجام داده بودند و تولید دو محصول جدیدشان یعنی پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی سه هم در ایران آغاز شده بود.

قرار بود شرکت پژو در سال ۱۳۹۷ تولید پژو ۲۰۸ و ۳۰۱ و سیتروئن هم تولید یک محصول دیگر را آغاز کند.

ایران‌خودرو خط تولید «پژو ۳۰۱» را افتتاح کرد

در همین حال شرکت ایران خودرو دوشنبه ۲۴ تیرماه خط تولید «پژو ۳۰۱» را افتتاح کرد.

خبرگزاری فارس گزارش داده‌است قرار است تولید این برند با داخلی‌سازی ۶۰ درصدی آغاز شود و در آینده به ۸۰ درصد برسد.

تولید پژو ۳۰۱ در شرایطی است که با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال گروه پژوسیتروئن فرانسه ایران را ترک کرد و احتمال باقی قطعات این خودرو توسط شرکت خودروسازی دانگ فنگ چین تأمین خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید طبق برنامه زمان‌بندی‌شده قرار است پژو۳۰۱ تا پایان امسال در مدار تولید قرار گیرد. برای تولید این خودرو به ۱۱۲۳ قطعه نیاز است که حدود ۵۶۵ قطعه از آن داخلی‌سازی شده‌است.

با خروج شرکت‌های خودروسازی غربی، تولید خودرو ایران به شدت کاهش یافته‌است.

بر اساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید شرکت ایران خودرو در بهار سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال ۳۸٫۷ درصد و تولید شرکت سایپا ۳۱٫۸ درصد افت کرده‌است.

منابع: خبرگزاری های فارس و ایرنا، وب‌سایت خانه ملت و رادیو فردا/ ا.م/پ.پ