انتشار فیلم رصد ناو «باکسر» توسط پهپاد نیروی هوافضای سپاه

By | ۱۳۹۸-۰۴-۲۹

به گزارش انتخاب صبح امروز جمعه 28 تیر 98، مقامات نظامی جمهوری اسلامی قویاً این ادعای ترامپ را تکذیب کردند. سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در این باره اعلام کرد که ادعای ترامپ کاملاً کذب است. او گفت: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا پس از انجام ماموریت شناسایی و کنترل برنامه ریزی شده به سلامت به پایگاههای خود بازگشته‌اند و هیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

سردار شکارچی اینگونه اظهارات بی پایه رییس جمهور آمریکا را در راستای ایجاد التهاب و ناامن سازی منطقه مهم خلیج فارس و آبراه استراتژیک تنگه هرمز تلقی کرد و اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران همواره با هوشیاری کامل و بر طبق موازین بین المللی، ماموریت قانونی حراست، کنترل و مراقبت از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را وظیفه قانونی خود می‌دانند.

امّا در ادامه سپاه پاسداران اطلاعیه‌ای رسمی در این باره صادر کرد و ضمن تکذیب ادعای ترامپ نوشت که به زودی تصاویر پهپادهای سپاه از ناوچه آمریکایی و سند دروغین بودن ادعای آنان را منتشر خواهیم کرد.

روابط عمومی سپاه در اطلاعیه خود آورده بود “این تصاویر نشان خواهد داد پهپاد نیروی هوافضای سپاه پیش از ورود ناوچه آمریکایی به تنگه هرمز در حال اجرای ماموریت جاری خود در منطقه بوده و از جمله تصاویر مربوط به رصد و مراقبت از ناوچه مذکور را نیز قبل و حتی بعد از زمان مورد ادعای آمریکایی‌ها به ایستگاه خود ارسال و سالم به پایگاه خود بازگشته است.”


بی بی سی هم در این باره نوشت:

پهپاد ایرانی سرنگون شد یا به آشیانه برگشت؟

بعد از نفتکش‌ها، ظاهرا حالا نوبت پهپادهاست که هرازگاهی به موضوع مناقشه‌ای میان ایران و آمریکا در خلیج فارس تبدیل شوند.

در آخرین دور تنش میان دو کشور، یکبار دیگر موضوع به وضعیتی ختم شده که دو طرف ادعاهایی متناقض با یکدیگر مطرح می‌کنند.

به بیان دیگر بار دیگر افکار عمومی با این پرسش روبه‌رو است که چه کسی راست می‌گوید؟ ایران یا آمریکا؟

ادعای آمریکا چیست؟
ماجرای جدید برای اولین بار در پایان روز پنج‌شنبه (بعد از ظهر به وقت واشنگتن)، توسط دونالد ترامپ اعلام شد. رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که ارتش آمریکا یک پهپاد ایرانی را در تنگه هرمز سرنگون کرده است.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا این پهپاد به یک شناور نظامی آمریکایی به نام “یو‌اس‌اس باکسر” نزدیک شده بود و در فاصله کمتر از یک کیلومتر، به دلیل بی‌توجهی به هشدارها، سرنگون شده است.

در توضیحات رئیس‌جمهور آمریکا خبری از نوع پهپاد نبود و باقی صحبت‌های آقای ترامپ، اظهارنظرهایی سیاسی درباره “اقدامات تحریک‌آمیز ایران” و لزوم امنیت کشتی‌ها در خلیج فارس بود.

دقایقی بعد بیانیه کوتاهی از سوی یکی از سخنگویان پنتاگون – وزارت دفاع آمریکا – در اختیار خبرنگاران قرار گرفت که ادبیاتی فنی‌تر داشت و جزئیات بیشتری در آن دیده می‌شد.

در بیانیه سخنگوی پنتاگون آمده بود که این اتفاق ۱۰ صبح به وقت محلی (حدود ۱۴ ساعت قبل از اینکه خبر توسط ترامپ اعلام شود) رخ داده است.

در بیانیه به جای واژه پهپاد از عبارت تکنیکی “وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAS)” برای توصیف آنچه سرنگون شده استفاده شده بود و آمده بود که کشتی جنگی “یو‌اس‌اس باکسر” با هدف حفظ امنیت سرنشینانش این وسیله را سرنگون کرده است.

اما در این بیانیه اثری از نام ایران نبود و اصولا روشن نشده بود که این “وسیله نقلیه هوایی بدون سرنشین (UAS)” متعلق به چه کسی بوده، چه کارکردی داشته و آیا مسلح بوده یا نه؟

چنانکه یکی از مقام‌های پنتاگون به روزنامه نیویورک تایمز گفت، برای سرنگون کردن این پهپاد، از امواج الکترونیکی استفاده شده و خبری از شلیک موشک هم نبوده است.

ادعای ایران چیست؟
ایران، تقریبا شبیه به وضعیتی که بر سر پهپاد آمریکایی پیش آمد، به کلی گفته‌های آمریکایی‌ها را تکذیب کرده و فراتر از این، واشنگتن را به “دروغگویی” متهم کرده است.

واکنش ایران، ابتدا از سوی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه مطرح شد که هم‌اکنون در نیویورک است و در راهروهای سازمان ملل، قبل از ورود به جلسه‌ای با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل، لحظه‌ای در برابر خبرنگاران ایستاد و گفت که خبری درباره سرنگون شدن یک پهپاد به دستش نرسیده است.

در ساعات نخستین اینطور به نظر می‌آمد که اگر اتفاقی افتاده، آقای ظریف بی‌خبر است. به ویژه اینکه او بعد از تکذیب نخستین، نقشه‌ای را در توییتر منتشر کرد که به شکل تلویحی می‌توانست تاییدی باشد بر وقوع حادثه‌ای در تنگه هرمز.

این نقشه در واقع کنایه‌ای است به فاصله جغرافیایی آمریکا از تنگه هرمز در مقایسه با ایران و اشاره‌ای به این موضع قدیمی تهران که اصولا، تنگه هرمز و خلیج فارس، منطقه‌ای است که آمریکا در آن نباید حضور داشته باشد.

اما کمی بعد واکنش‌های ایران با قاطعیت به سوی رد آنچه آمریکا گفته بود سوق پیدا کرد. تا جایی که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه در توییتی که لحنی طنزگونه داشت این احتمال را مطرح کرد که شاید آمریکایی‌ها به اشتباه یکی از پهپادهای خودشان را سرنگون کرده‌اند.

از صبح جمعه، واکنش‌ مقام‌های نظامی ایران نیز چاشنی ماجرا شد و دستکم در یک مورد، یکی از سرتیپ‌های ستاد کل نیروهای مسلح به نام ابوالفضل شکارچی، این خبر را ناشی از “توهم” رئیس‌جمهوری آمریکا خواند.

بعد از او، سپاه پاسداران نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به زودی با انتشار تصاویری ثابت خواهد کرد که آمریکا دروغ می‌گوید.

آنگونه که از بیانیه سپاه بر می‌آید، پهپادهای نظامی ایران در تنگه هرمز در روز پنج‌شنبه پرواز کرده، به کشتی جنگی یو‌اس‌اس باکسر نزدیک شده، از این کشتی تصاویری تهیه کرده‌ و بدون مشکلی به ایران برگشته‌اند.

در نهایت ساعاتی که از تکذیب گذشت، غروب روز جمعه، سپاه تصاویری منتشر کرد که به گفته طرف ایرانی، سند رد ادعای آمریکاست.

در این تصاویر که از رسانه‌های مختلف از جمله تلویزیون انگلیسی‌زبان پرس‌تی‌وی (وابسته به حکومت ایران) پخش شد، کشتی‌های مختلف از جمله یک کشتی جنگی و چند نفتکش دیده می‌شوند که در دریا در حال حرکت هستند.

به گفته مجری تلویزیون پرس‌تی‌وی، کشتی جنگی که در تصاویر دیده می‌شود متعلق به ایالات متحده و همان کشتی “یو‌اس‌اس باکسر” است.