نامه‌ی ۹۰ انجمن محیط زیستی به رئیس قوه قضاییه: خواهان دادرسی منصفانه پرونده فعالان محیط‌زیستی بازداشتی هستیم

By | ۱۳۹۸-۰۴-۳۱

 ایرنا -انجمن های طرفدار محیط زیست در نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رییس قوه قضائیه خواهان رسیدگی منصفانه پرونده فعالان محیط زیستی بازداشتی شدند.

با آغاز دور دوم دادگاه های فعالان بازداشت شده محیط زیست، انجمن های فعال از سراسر کشور در این حوزه که گفته می شود شمار آنان حدود 90 انجمن تخمین زده می شود روز یکشنبه در نامه ای حقوقی خطاب به رییس قوه قضائیه، خواهان دادرسی منصفانه پرونده فعالان محیط زیستی بازداشتی و نیز حق اختیار دو وکیل برای هر متهم شدند.

در متن این نامه با اشاره به بازداشت موقت ۱۸ ماهه این گروه از فعالان محیط زیست ادعا شده است متاسفانه برخلاف ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری و قبل از پایان تحقیقات مقدماتی و احراز مجرمیت آنان، گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی که مبیین افشای هویت و مشخصات شخصی آنان بود، در برخی رسانه‌ها منتشر شد.

انجمن های محیط زیست در نامه خود همچنین با اشاره به عنایت ویژه‌ رئیس قوه قضائیه به حفظ حقوق شهروندی و ایجاد عدل و گسترش آزادی‌های مشروع و نیز دستورالعمل ابلاغ شده “حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضائیه” از  رئیسی خواستند تا ضمن تضمین دادرسی منصفانه که از مصادیق اولیه آن، حق اختیار دو وکیل برای هر متهم در مرحله دادگاه است، دستورات و تعلیمات و نظارت های قضایی لازم را در این خصوص صادر  کند.