دونالد ترامپ: ادعای دستگیری «جاسوسان سی‌آی‌ای» توسط ایران دروغ محض است

By | ۱۳۹۸-۰۴-۳۱

رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش‌های منتشره از سوی جمهوری اسلامی ایران درباره دستگیری «جاسوسان آمریکا» را «کاملا جعلی» دانست و آن را «دروغ محض» خواند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه ۳۱ تیرماه در توئیتی نوشت: «گزارش مربوط به دستگیری جاسوسان سی‌آی‌ای توسط ایران کاملا جعلی است. دروغ محض».

وی افزود: «تنها دروغ‌ و پروپاگاندای بیشتر (مثل داستان سرنگونی پهپادشان)، توسط رژیمی مذهبی که بدجوری ورشکست شده و نمی‌داند چکار کند».

رئیس‌جمهوری آمریکا گزارش دستگیری «جاسوسان سی‌آی‌ای» توسط ایران را تبلیغاتی دانسته است

رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است: «اقتصادشان مرده، و بدتر هم خواهد شد. وضع ایران افتضاح محض است!»

پیش از توئیت وی، مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده به شبکه خبری فاکس گفته بود که درباره این ادعای خاص اظهارنظر نمی‌کند اما «رژیم ایران پیشینه‌ای طولانی در دروغ‌گویی دارد».

وزارت اطلاعات ایران روز دوشنبه اعلام کرد که ۱۷ نفر را به اتهام «جاسوسی برای سازمان سی‌آی‌ای» بازداشت کرده و برخی از این افراد به اعدام محکوم شده‌اند.

مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات که نام او اعلام نشده، گفت که این افراد «به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کرده و هیچ‌کدام از آنها با دیگری ارتباط نداشته‌اند».

وی گفته که این شبکه ۲۸ خرداد امسال «منهدم» شده و کاملا با پرونده سال ۹۲ بی‌ارتباط است.

اطلاع‌رسانی وزارت اطلاعات ایران درباره این پرونده از ۲۷ خرداد آغاز شد. در آن روز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، گفت جمهوری اسلامی موفق شده است به «یکی از پیچیده‌ترین شبکه‌های سایبری سازمان سیا» که در حوزه «جاسوسی سایبری» فعال بوده، ضربه بزند.

به گفته شمخانی، این شبکه در چند کشور فعال بوده و این کشورها پس از دریافت اطلاعات از ایران، اقدام به بازداشت و مجازات «افسران اطلاعاتی سیا» و «جاسوسان» کرده‌اند.

یک روز بعد، مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات ایران، سخنان شمخانی را تایید کرد و گفت در آینده نزدیک جزئیاتی از این پرونده اعلام می‌کند.

پیش از این در ۳۰ فروردین، محمود علوی، وزیر اطلاعات در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه به این ماجرا اشاره کرده بود.

به ادعای آقای علوی، در جریان این پروژه ۲۹۰ نفر از «جاسوسان سیا» در کشورهای مختلف شناسایی شده‌اند.

وی در جریان این سخنرانی به گزارش عملکرد وزارت اطلاعات پرداخته بود و سخنان او این معنی را می‌داد که این افراد در طول سال ۱۳۹۷ شناسایی و بازداشت شده‌اند، در حالی که وی در سخنرانی خود به وب‌سایت «یاهو نیوز» استناد کرده بود و گفته بود این وب‌سایت گزارشی در این باره نوشته است.

گزارش مورد اشاره آقای علوی در آبان ۱۳۹۷ منتشر شده بود و بر اساس آن، برخی از ماموران سی‌آی‌ای که سال ۱۳۹۰ در کشورهای مختلف فعال بوده‌اند، از طریق یک وب‌سایت با هم در ارتباط بوده‌اند و هک‌شدن این وب‌سایت منجر به لو رفتن و بازداشت برخی از آنان شده است.

گزارش این وب‌سایت متکی بر همان داده‌های اطلاعاتی بود که اردیبهشت سال ۱۳۹۰ توسط وزارت اطلاعات ایران منتشر شده بود.‎

بر اساس توئیت دونالد ترامپ و سایت رادیو فردا/ ک.ر- ر.ح