تاریخسازی تیم ملی زیر ۲۱ سال والیبال ایران

By | ۱۳۹۸-۰۵-۰۶

والیبال ایران با پیروزی مقابل ایتالیا موفق شد برای اولین بار روی سکوی قهرمانی زیر ۲۱ سال جهان بایستد.

بازیکنان ایران با سرمربیگری بهروز عطایی در دیدار پایانی با نتیجه ۳-۲ از سد ایتالیا گذشتند.

این نتیجه را می‌توان مهم‌ترین جام قهرمانی در تاریخ والیبال ایران قلمداد کرد. ایران پیشتر در یک رده سنی پایین‌تر هم قهرمان والیبال جهان شده بود.

تیم والیبال جوانان ایران برای نخستین بار قهرمان جهان شد

صداوسیمای ایران از پخش این مسابقه خودداری کرد که در شبکه‌های اجتماعی اعتراض گسترده هواداران ورزش را در پی داشت.

این مسابقات از سال ۱۹۷۷ در حال برگزاری است و ایران تاکنون موفق به راهیابی به دیدار پایانی نشده بود.

تنها عنوان ایران در تاریخ این مسابقات، سال ۲۰۰۷ در مراکش به دست آمد و شاگردان مصطفی کارخانه در دیدار رده‌بندی با غلبه بر ایتالیا روی سکوی سوم ایستادند.

از آن تیم بازیکنانی چون شهرام محمودی و محمد موسوی حالا عضو تیم ملی بزرگسالانند.

در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۹ به میزبانی بحرین، ایران در مرحله گروهی با نتایج مشابه ۳-۰ از سد تونس و جمهوری چک گذشت اما در برابر روسیه ۳-۲ شکست خورد.

ایران در دور دوم سه بر یک مقابل آرژانتین پیروز شد اما با همین نتیجه به ایتالیا باخت. سپس به راحتی و در سه دست پیاپی از سد بحرین گذشت تا به نیمه نهایی صعود کند.

والیبالیست‌های ایران در این مرحله توانستند برزیل را هم در سه دست از پیش رو بردارند و به فینال برسند.

ایران در رقابت پایانی توانست شکست قبلی‌ از ایتالیا را جبران کند و با برتری در دست پنجم بازی، جام قهرمانی را از آن خود کند.

مونیکا کرستا تنها سرمربی زن حاضر در این مسابقات بود. خولیو ولاسکو سرمربی سابق ایران هم مشاور تیم ایتالیا بود. ولاسکو مدیر تیم‌های ملی رده‌های سنی پایه والیبال در ایتالیاست.

امیرحسین اسفندیار که نقش ارزنده‌ای در قهرمانی آسیا داشت، برای قهرمانی جهان هم ستارگان تیم ملی زیر ۲۱ سال ایران بود. او عنوان ارزشمندترین بازیکن مسابقات را به خود اختصاص داد.

مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت‌پور، پوریا یلی و امیرحسین توخته که برای تیم ملی بزرگسالان هم به میدان رفته‌اند، از بازیکنان کلیدی ایران بودند. حضرت‌پور عنوان بهترین لیبرو را نصیب خود کرد.

یلی، اسفندیار و شریفی در بازی آخر به اتفاق هم توانستند ۶۳ امتیاز به دست بیاورند. دانیله لاویا هم پرامتیازترین بازیکن ایتالیا بود.

در تیمی که به قهرمانی جهان رسید، چهره‌هایی چون فلاحت‌خواه، فیض امامدوست، جلوه و سعادت نیز خودش درخشیدند.

سایت ورزش سه نوشته است: «امیرحسین توخته بارها برای تیم بزرگسالان ایران بازی کرد. این روزها در تیم جوانان حضور دارد و پس از آن به همراه تیم نوجوانان در مسابقات نوجوانان جهان به میدان خواهد رفت»

رادیو فردا: